Aerospool míří do Evropy, WT-9 Dynamic získal certifikaci EASA

06.09.2017 2 příspěvky

Aerospool míří do Evropy, WT-9 Dynamic získal certifikaci EASA
Aerospool míří do Evropy, WT-9 Dynamic získal certifikaci EASA (Zdroj: Aeroweb.cz)

Slovenský výrobce Aerospool dosáhl se svým Dynamicem WT-9 koncem minulého měsíce dalšího milníku, když po dlouhém procesu konečně získal pro svůj dvoumístný letoun certifikaci CS-LSA RTC. To mimo jiné umožní využívat Dynamiky jako výcvikové stroje pro kvalifikaci PPL v zemích EASA, tak i vyšší užitečné zatížení vzhledem k maximální vzletové hmotnosti posunuté o celých 100 kg výš.

Certifikace CS-LSA

  • MTOW 600 kg
  • pádová rychlost v přistávací konfiguraci max. 45 kt
  • max. počet osob na palubě 2
  • jeden vrtulový motor bez turbíny
  • nepřetlakovaná kabina
  • pouze VFR den a bez akrobatické doložky

Užitečné zatížení stroje, které nyní přesahuje hodnotu 300 kg, se ovšem může měnit v závislosti na pestrých možnostech volitelné výbavy, a to včetně zatahovacího podvozku. Prázdná hmostnost stroje tak může dosáhnout až 350 kg s užitečným zatížením 250 kg. I když zatahovací podvozek není pro Dynamic úplně novým prvkem, pro UL verzi s MTOW 450 kg šlo o poměrně nepraktický prvek.

Navýšení hmotností se přitom negativně odrazilo na výkonech stroje, který se stále stejnou pohonnou jednotkou, Rotaxem 912 ULS2, dosahuje maximální rychlosti na úrovni moře o deset km/h nižší, než jeho původní ultralehká verze. Došlo i k výraznému snížení stoupavosti asi na 5,5 m/s oproti původním 7 m/s a navíc i mírnému snížení doletu. Co se doletu týče, v praxi dojde trochu paradoxně spíše k jeho zvýšení vzhledem k tomu, že letadlo může startovat (a přistávat) s hmotností až 600 kg a nemusí tedy už tak často docházet ke kompromisům mezi hmotností nákladu a množstvím paliva. 


WT9 Dynamic se zatahovacím podvozkem / Foto Aerospool

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

certifikovaný Dynamic

07.09.2017 v 14:33 Karel

Co je na zatahovacím podvozku nepraktického? Já zatahovací podvozek považuji za vhodný pro všechna letadla s cestovní rychlostí nad 200 km/h. Přídá to několik km na cestovní rychlosti a letadlo za letu vypadá mnohem lépe. Ta zvýšená hmotnost je kvůli vybavení a konstrukčním změnám kvůli cerifikačním požadavkům, nebo je to dáno jen tím, že výkony UL byly měřeny pří MTOW 450 kg, výkony certifikovaného při 600 kg? V tom případě výkony certifikovaného Dynamik nemusí být horší, jen srovnáváme výkony při různém zatížení a pak je jasné, že těžší letadlo bude mít horší výkony.

Odpovědět

RE: certifikovaný Dynamic

07.09.2017 v 15:12 Kang

jsou i letadla s cestovní rychlostí nad 300km/h, které mají pevný podvozek, namátkou např Cirrus,P68C nebo Cessna TTx s cestovní rychlostí nad 400km/h. Zatahovací podvozek znamená složitější mechanismus, větší hmotnost, takže je pak otázkou jestli u letadel pohybujících se těmito pořád malými rychlostmi je to až takový přínos. http://newatlas.com/cessna-ttx-corvalis/22076/

Odpovědět

Přidat komentář