AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Dopravní letouny se stanou z finančních důvodů bezpilotními, tvrdí UBS

9. srpna 2017
Autor: Michael Černes, 19 příspěvků, celkové hodnocení článku: 4
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Komerční letectví zřejmě nutně směřuje k bezpilotním letadlům, tak praví analýza leteckého trhu vypracovaná švýcarskou finanční společností UBS. Jak se ukazuje, provoz autonomních dopravních letounů by v celé řadě ohledů výrazně zlevnil a zefektivnil civilní letecký provoz, lze tedy směle předpokládat, že se letectví takovou cestou vzhledem k nesporným výhodám vydá. Největší překážkou takovému procesu je však zatím neochota klientů bezpilotními letouny létat a také nutnost legislativních úprav.

Demografický vývoj z hlediska ochoty pasažérů létat bezpilotními prostředky přitom pro autonomní stroje výrazně hovoří. V průzkumu UBS se sice mírně nadpoloviční většina (54 %) respondentů vyjádřila k této otázce negativně, většinu pozitivních odpovědí však tvořila populace ve věku 18-34 (asi 17 %), přičemž ochotu létat autonomními letouny v této skupině vyjádřila více jak třetina dotázaných. UBS tak očekává, že s další generací ochota takový způsob dopravy využívat jedině poroste.

Provoz bezpilotních letek by přitom měl na letectví dopad ve výrazné finanční úspoře asi 35 miliard dolarů. Největší část této částky, souhrnně asi 31,5 miliard, by samozřejmě tvořily úspory na výcviku a platu pilotů – asi 26 miliard u aerolinek, zbytek by pak zastávala obchodní (3 miliardy) a vrtulníková doprava. Další tři miliardy by navíc mohli provozovatelé ušetřit na výhodnějším pojištění spolu s další miliardou dolarů, asi 1 % nákladů na palivo, uspořenou efektivnějším řízením letounu. Provoz autonomních strojů by také pozitivně ovlivnil plynulost a efektivitu leteckého provozu, zvláště při pohybu strojů po ploše letiště. Kromě pilotů by pak takový systém zřejmě ovlivnil i řídící letového provozu, kterých by za bezpilotního provozu bylo zapotřebí výrazně méně.

Analýza navíc připomíná, že technologie potřebné pro plně autonomní letectví již v zásadě existují a vývoji a výrobě samotných letounů už nic nebrání. Ostatně většina velkých světových výrobců se již do takového vývoje pustila, například americký Boeing plánuje potřebnou technologii umělé inteligence otestovat už v příštím roce, podobně je na tom i Airbus, byť se výrobce aktuálně soustředí spíše na menší městské autonomní dopravní prostředky. V tomto směru vidí UBS největší problém v legislativě, která bude mít s novým bezpilotním letectvím asi nejvíce práce, zatím však na podobné trendy reaguje jen velmi omezeně. I proto se zřejmě nepodaří zavádět první bezpilotní letouny do aerolinek v roce 2025, což UBS označila jako nejbližší možný termín, ale spíše někdy v druhé polovině 30. let 21. století.

Velmi zajímavou otázkou zůstává, jak tento trend reflektuje nedávno vydaná výroční zpráva Boeingu komentující potřeby pilotního trhu pro další dvě dekády. Lze předpokládat, že zpráva amerického výrobce na rok 2018 na rozdíl od té letošní, na kterou měl vliv pozitivní trend růstu většiny leteckých společností, již tak optimistická nebude.


Airbus k vývoji bezpilotních letadel již vyvinul samokřídlo Sagitta / Foto Airbus Defence







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 4

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 19 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

bezpilotní letouny ?Tomáš 9. 8. 2017 12:43:00Odpovědět
Jojo, a do bezpilotního letadla si cestující bude moci vzít i láhev vodky, aby to přežil... Nicméně zrovna jsem četl článek Černé dny aerolinek, kde se u Qantasu "pomátly" počítači a poslaly A330 2x po sobě dolů. V takovýchto krizových chvílích u jakéhokoliv letadla nastupuje posádka a přebírá řízení. Samozřejmě v souladu s postupy atd. Nedůvěra k bezpilotním letounům bude asi spočívat v otázce, kdo to bude dělat v tomto případě ?? A trochu to dlehčím . jediný kdo v tom má už teď jasno je majitel Rynairu :-)
RE: bezpilotní letouny ?Tom M 9. 8. 2017 17:32:00Odpovědět
Vypadá to hezky, ale neletěl bych... Co hackeři, (teroristi?) nebo jen obyčejné "díry" v SW, co výrobci elektronického čehokoliv neustále záplatují opravou operačního systému... Boeing měl na orbitu 2 roky bezpilotní (bez posádky) raketoplán ... ale sám ve vesmíru, bez počasí... a kdo ví jestli přistával taky úplně sám? A co vojenské UMV? Opět hlavně Boeing.. . ty samokřídla... lítá to samo nebo je to jako drony celou dobu řízené z kontejneru někde v poušti v Nevadě, jak si tam piloti hrají s joystickem...?
RE: bezpilotní letouny ?Piggy 10. 8. 2017 14:19:00Odpovědět
Není to otázka dnešních pocitů, ale 1. pravděpodobnosti (až to bude spolehlivě spolehlivější než člověk, tak se to prosadí); 2. zvyku (zpočátku to bude budit nedůvěru, až se to rozšíří, tak to už lidem nepřijde nijak zvláštní ani zajímavé).
UCAVsDefos 10. 8. 2017 15:46:00Odpovědět
to Tom M: Dle toho, co jsem si o tom přečetl, Northrop Grumman X-47B, Boeing X-45 a BAE Systems Taranis jsou prý už dnes schopné plně autonomně (bez zásahu člověka) nejen vzlétnout, někam doletět a následně přistát, ale např. i za letu doplňovat palivo. Co se týče toho "vlezení-svezení" v takovém dopravním autonomním dronu. Mezi prvními, kdo tuhle technologii bude testovat, bych být nechtěl, ale kdyby to už pár let fungovalo bez nehody, tak bych v tom problém neviděl a klidně bych do toho vlezl. Domnívám se, že nějak takto by to fungovalo u většiny cestujících - bylo by třeba pouze překonat počáteční nedůvěru v novou technologii.
RE: RE: bezpilotní letouny ?Tom M 10. 8. 2017 22:47:00Odpovědět
V každém AK tě při výcviku hned z kraje upozorní, jak je třeba vše dělat pořádně, protože ve vzduchu nezle zastavit jako s autem u kraje silnice. Ještě jedno zamyšlení - vyčíslují se náklady na piloty a jako by to mělo vypadat, že nejvíc se ušetří za jejich platy... ale co výcvik, typovka ... když to bude dělat letadlo samo, taky to neudělá zadarmo, výrobce si za tento SW určitě napočítá... A nakonec - kdo to bude řešit, když se SW kousne a bude potřeba zastavit u krajnice...?
RE: RE: RE: bezpilotní letouny ?Tomas 11. 8. 2017 11:33:00Odpovědět
Výcvik a typovka je v pohodě, protože to si většinou pilot platí sám. Nebývá to úplně 100% pravidlem, ale častým pravidlem. Články vzdálená řídící věž a bezpilotní letadla se dobře čtou, ale dnešní stav společnosti je takový, že na realizaci plně automatického létání není úplně připravena. A myslím si, že to dost dlouho ještě potrvá.
To by me zajimaloAles 11. 8. 2017 13:28:00Odpovědět
To by me zajimalo jak si ta automatika pred letem bude obihat letadlo a jak se bude bavit s ridicima, nebo mavat na marsala...
RE: To by me zajimaloMM 11. 8. 2017 13:52:00Odpovědět
Na současné standardy to půjde roubovat asi těžko, nemyslíte? Dojede ke změně systému, to vážně nebude problém. Problém opět bude přesvědčit tu část společnosti, co se vždy rozhodne už předem - bez hlubší znalosti problematiky a pochopení jejích souvislostí.
RE: RE: RE: RE: bezpilotní letouny ?Tom M 11. 8. 2017 18:33:00Odpovědět
Jmenovče teď jsi mě pobavil. :D cca 2,5 mil si pilot platí že svého, takže to na cenu nemá vliv, to je v pohodě.... A kde je vezme? Kouzelný dědeček nebo výkope poklad? Ještě nedostal ani první vejplatu (byť si jí ještě asi ani nevidělal), ale už má ba hrbu takovejhle balvan... Ti šťastnější od Swissairu to sice neplatí že svého, ale i ten zaměstnavatel a kanton a vláda a kdo ví kdo ještě na to někde musí vzít peníze, takže se to do ceny letenky, letištních poplatků nebo ceny autonomního řízení musí promítnout... Jedině, že by se zrušily peníze, byl by všude blahobyt, ale pak by se asi neřešili náklady na letectví a úspory bezpilotními stroji... Co?
Cena letenky?Pepa 12. 8. 2017 10:14:00Odpovědět
Tom M: to je zajímavá logika. A já myslel, že cena letenky se počítá z nákladů aerolinky (provozovatele) a to, co si pilot zaplatí sám, se tedy do ceny letenky jaksi nepromítne - tak pozor, piloti! Nestavte si veliké baráky, nechoďte do restaurací a nekupujte drahá auta, mohlo by to mít zásadní dopad na zvýšení cen letenek!! :D Chápu nějaký celospolečenský dopad, ale pro ekonomiku dané země mi přijde jen dobře, když se v ní někdo rozhodne utratit 2,5 mega za výcvik. Ale pro aerolinku v tuto chvíli výcvik neznamená žádný náklad (některé na něm dokonce vydělají, ani nemusíme chodit za hranice ČR), takže do ceny letenky se výcvik placený pilotem fakt nepromítne.
Hustota provozuRuda 12. 8. 2017 15:23:00Odpovědět
Je to určitě zajímavá představa a jak se říká pokrok nezastavíš. Ale zajímalo by mě, jak by se takový software dokázal vypořádat se současnou hustotou provozu. Představte si situaci ve špičce, kdy jedno z těch letadel bude mít poruchu a bude potřebovat nouzově přistát, nebo některé z nich skončí po nehodě na dráze (např. porucha podvozku...), případně bouřky a opravdu špatné počasí nad letištěm. Takových různých situací může nastat opravdu mnoho. Dokážete si představit, že by ten software zvládl všechna letadla poslat do holdu, případně časem po uvážení zbytku paliva divertovat na jiné vhodné letiště? O řešení mnohonasobných konfliktů mezi letadly ani nemluvě. Osobně si myslím, že to bude proveditelné až za hodně dlouho.
RE: Cena letenky?Tom M 12. 8. 2017 18:28:00Odpovědět
Pepo Pepo, a co mzda? Tedy dle tvé logiky piloti mohou pracovat za minimální mzdu (a vlastně všichni na světě), protože dluhy se nemusí splácet (nebo jenom ze ze mzdy?), zejména jestli je to počáteční investice... nebo jak teda? (Znám i jednoho kdysi vysoce postaveného politika co tvrdil, že ani stání dluh se nemusí splácet… to by se měli dozvědět v Řecku…)  Nevím jestli to víte, ale ještě před nedávnem si museli mladí doktoři po absolvování předplatit svojí mzdu na 2 roky formou daru u nemocnice, aby vůbec měli práci a možnost mít praxi do atestací... To by se taky mohlo zavézt i u aerolinek, vlastně nikdo by nemusel dostávat mzdu - to by určitě bylo levnější než autonomní řízení... pak totéž u řídících, letištního personálu... to už by se třeba do ceny letenky promítlo... co Pepo? Tak jenom aby to nevyznělo nějak agresivně vůči Pepovi, podle mě mzda pilotů je taková, aby i tu počáteční investici byli schopní splatit… a mzdy se zaručeně do ceny letenky promítnou.
Re: hustota provozuRene 12. 8. 2017 18:33:00Odpovědět
Právě pro tyto úlohy je software / počítač vhodnější než člověk. Protože dokáže zpracovat tisíce nudných výpočtů a neunaví se u toho. Takto rychle odsimuluje a přepočítá vliv jednoho letadla v nouzi na ostatni dopravu. Zpomalí/ zrychlí třeba provoz tak, aby snížil potřebu kroužení v holdingu. Jednoznačně přesněji než vystresovaný řídící. A čím hustější provoz, tím to bude bezpečnější řízené SW než člověkem. Má to jen jedno ALE a tím je kvalita programátorů. Nicméně AI by to mohla vyřešit;-)
RE: UCAVsGarfield 13. 8. 2017 18:42:00Odpovědět
Automatika včetně AI (kterou mimochodem ještě nikdo na světě jako takovou nevytvořil) je fajn, dokud je všechno standardní a obvyklé. Ale jak by přišla první nestandardní situace, která buď není popsána v žádném manuálu nebo doporučený postup selže, to by byla legrace... Stačí se podívat na první pokusy se samořiditelnými auty a ty výsledky na hřbitovech. A to jde o pohyby v principu ve 2D, s mnohem menšími objekty v řádově nižších rychlostech a možností prakticky kdykoliv nouzově dopravní prostředek odstavit mezi výchozím a cílovým místem.
naklady na vycvik pilotuondrej 14. 8. 2017 10:57:00Odpovědět
naklady na vycvik pilotu v dnesni dobe opravdu nejsou "zadnym nakladem" ci dokonce vydelkem, a to ani tam kde si pilot musi typovku zaplatit (a takovych zase tolik neni jak by se mohlo zdat). typovkou to pouze zacina, nasleduje line training ktery uz aerolinka plati, kazdy pilot musi dvakrat do roka na simulator ktery je treba nekde pres pul evropy, dvakrat do roka line check, kdy je potreba zaplatit examinatora, ruzna skoleni... nemluve o vycviku na kapitany, instruktory, jine typy... pokud by toto vse odpadlo diky SW tak by aerolinky opravdu usetrily obrovske naklady
RE: RE: UCAVsPiggy 15. 8. 2017 11:04:00Odpovědět
Nastane-li nestandardní situace, která je v databázi automatu, ten ji dokáže vyřešit mnohem lépe než člověk. Nastane-li zcela nová a dosud nepopsaná nestandardní situace (pravděpodobnost je velmi malá), zkusí automat stejně jako člověk nějaký "náhodně" zvolený postup a buď to vyjde, nebo ne. V souhrnu velkého množství nestandardních situací bude zřejmě úspěšnost automatu statisticky lepší, ovšem každé selhání automatu bude mediálně daleko zajímavější než selhání člověka (neboť mýlit se je lidské, od stroje se očekává strojová spolehlivost).
AI uz tu jeRene 15. 8. 2017 18:27:00Odpovědět
Ja ale nepisu o automatech s nahodnym resenim. Software, co umi odsimulovat stovky - tisice kombinaci ruznych reseni nebo postupu a vybrat optimalni reseni prodavam uz 8 let. Takze technologii mame, staci ji pouzit a doladit. O autonomnich autech a plnych hrbitovech jsi cetl kde prosim? Naopak pokrok jde strasne (mozna spis strasidelne) rychle vpred a napr. Tesla chysta autonomni prejezd celych USA. A posledni informace je, ze AI uz porazi lidi v pocitacovych hrach... http://imagazin.cz/revoluce-umele-inteligence-je-tu-uz-nas-porazi-ve-hre-dota-2/
AIIgor 16. 8. 2017 18:13:00Odpovědět
Vidim ze je tu vela pilotov, ale malo ajtakov. Ako pisal Rene, AI uz porazila najlepsieho svetoveho hraca v Dota2(co je ovela komplikovanejsie nez napr. sach), a to nesla podla nejakej databaze. Tyzden hrala sama so sebou a ucila sa. Deep learning. Predstavovat si ze AI bude riadit lietadlo (alebo letecku premavku) tak ako to robi clovek je daleko od reality. AI nielenze dokaze presne dodrzat vsetky standardne postupy, nikdy nezabudne a nikdy sa neunavi, ale taktiez moze byt neustale online a v realnom case zapracuvat informace od ostatnych lietadiel a o pocasi. V pripade nestandardnej situacie dokaze AI v sekunde nasimulovat tisice scenarov (monte carlo analyza) a urcit najvhodnejsi postup s matematickou presnostou. Navyse, kazda takato situacia ("skusenost") sa moze okamzite zdielat s ostatnymi lietadlami, cim sa vlastne neustale uci cela letecka flotila. Co sa tyka autonomnych aut, uz dnes jazdia bezpecnejsie nez vacsina vodicov. Ano, obcas sa stane chyba, preto sa to stale oznacuje za asistencny system. Ale zivi soferi v rovnakom case narobia tych (fatalnych) chyb radovo viacej. Myslim si ze ked porovname moznosti cloveka s moznostami AI, tak nasim detom budu vlasy dupkom vstavat pri predstave ze by neriadilo AI.
RE: AIPiggy 16. 8. 2017 20:57:00Odpovědět
Samozrejme. Problém je inde - občas sa jednoducho vyskytne neriešiteľná situácia. AI nasimuluje tisíce možností, vyhodnotí u každej pravdepodobnosť úspechu a vyberie tú najlepšiu. Ale ani tá nezaručí úspešné riešenie,a ak to nedopadne dobre, vyvalí sa obrovská mediálna vlna proti autonómnemu riadeniu. Všeobecne platí, že nové myšlienky/postupy/technológie sa presadzujú tým, že ich oponenti vymrú a pre tých mladých už "to tu bolo odkedy pamätám" ;-)

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 17 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.81.108.2 xxx
Rozdíl mezi bohem a pilotem je v tom, že bůh si o sobě nemysli, že je pilot.

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.