Mám na to být pilotem?
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Kanadský Airbus na letišti v San Franciscu přistával na obsazenou pojížděčku

12. července 2017
Autor: Tomáš Doležal, 10 příspěvků, celkové hodnocení článku: 2,7
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Na mezinárodním letišti v americkém San Franciscu 7. července krátce před půlnocí místního času posádka letecké společnosti Air Canada na letu AC-759 z Toronta přistávající s Airbusem A320-200 zaměnila během přiblížení pojížděcí dráhu se čtyřmi letouny připravujícími se ke vzletu za ranvej. Díky komunikačnímu vstupu dalšího subjektu a rychlé reakci řídicího byla blížící se vážná nehoda na poslední chvíli odvrácena.

Přistávající letoun, dle serveru Aviation Herald se 140 osobami na palubě, dostal během přiblížení na dráhu 28R povolení k přistání. Krátce po potvrzení povolení se posádka kanadského Airbusu dotázala řídicího, zda má opravdu povolení k přistání, protože na dráze vidí světla. Řídicí potvrdil, že dráha 28R je volná pro přistání, posádka Airbusu v přiblížení pokračovala a přijetí povolení začala potvrzovat. V tom okamžiku do komunikace podle zveřejněné nahrávky vstupuje další hlas s varováním, že přistávající letoun míří přímo na pojížděcí dráhu. Na ní byly v tom okamžiku dle serveru Aviation Safety Network dva letouny Boeing 787-9 Dreamliner, Airbus A340-313 a Boeing 737-924ER čekající na odlet. Řídicí po této informaci neprodleně nařídil letounu společnosti Air Canada přerušit přistávací manévr a provést go-around.

Jak uvádí Aviation Herald, podle včerejších informací Transportation Safety Board of Canada (TSB) posádka inkriminovaného letounu s registrací C-FKCK žádala o potvrzení povolení k přistání z důvodu spatření světel na dráze přibližně jeden kilometr před prahem dráhy. Pokyn k opakování dostala, když už byla téměř 500 metrů nad pojížděcí dráhou (TWY C). První dvě letadla na ní přeletěla ve výšce asi 30 metrů. Třetí v 60 a čtvrté v 90 metrech, přičemž horizontální vzdálenost od jednoho z letadel na zemi byla v nejbližším místě necelých devět metrů. Vyšetřování incidentu, při kterém bylo velmi blízko k tragédii pokračuje.

V době nehody byla dle NOTAMu na letišti v San Franciscu (KSFO) uzavřena dráha 10R/28L (!SFO 07/026 SFO RWY 10R/28L CLSD 1707080600-17070815000) a panovala dobrá dohlednost (KSFO 080656Z 29009KT 10SM CLR 16/09 A2992 RMK AO2 SLP132 T01610089).







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 2,7

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 10 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

SvětlaJirka 13. 7. 2017 14:47:00Odpovědět
Pokud nebyla dráha 28L v používání a světla vypnuta, nemohl si splést pojížděčku s 28R díky tomu? Mohla se jevit jako dráha R z pohledu pilota za VFR navigace na přiblížení. To ale samozřejmě není omluva.
ILSTmR 13. 7. 2017 19:08:00Odpovědět
A co ILS?
RE: SvětlaJakub 13. 7. 2017 20:19:00Odpovědět
Ano, to se pravdepodobne stalo. Zvlast jestli si neprecetli notam a ocekavali tedy dve osvetlene drahy. Pojizdecka ma sice odlisne osvetleni ale pokud tam sehrala roli i napr unava, rozhodne se da zamenit.
RE: ILSMichal Řeháček 13. 7. 2017 20:46:00Odpovědět
Letěli vizuální přiblížení - myslím, že Bridge 28R: http://flightaware.com/resources/airport/SFO/IAP/QUIET+BRIDGE+VISUAL+RWY+28L_R/pdf
Když...Pilot 14. 7. 2017 13:13:00Odpovědět
...piloti letí ILS na správnou RWY, tedy si vše připraví, nastaví a nabriefují, nemůže se toto prakticky stát (neuvažujeme-li faaaaakt silnej boční vítr). Naopak při vizuálním přiblížení se popisovaný vážný incident může stát velmi snadno. Hlavně, že se tentokrát nikomu nic nestalo a všichni budeme zase o něco moudřejší.
28RLaco 16. 7. 2017 6:42:00Odpovědět
Predsa osvetlenie pristavacej drahy ani naznakom nepripomina osvetlenie taxovacej drahy. Pri vizualnom priblizeni ak vedla seba svietia pristavacia a rolovacia draha tak je uplne nemozne ich zamenit. Aspon taku mam osobnu skusenost z drahy 13 v. taxiway F, drahy 22 v. taxiway D, v Bratislave, alebo z Budapest, kde su dve paralelne drahy a vedla nich paralelne rolovacie drahy. Takze tam musel byt iny problem.
svetlarobo 16. 7. 2017 7:59:00Odpovědět
ja jsem nikdy v U.S. nebyl ale nemela ta draha v noci rozsvicenou priblizovaci radu? To pojizdecky prece nemaji. Je to spravna uvaha?
Logické vysvětlení záměny dráhyZáviš 17. 7. 2017 8:53:00Odpovědět
Taky jsem nechápal, jak si může někdo splést pojížděčku s dráhou, ale na idnesku podali docela logické vysvětlení, resp. že pokud pilot ví, že přistává na 28R, tak si v hlavě zafixuje, že je to druhá dráha zleva, no a protože 28L byla zhasnutá, tak druhá zleva byla už pojížděčka... Zatím mi to přijde široko daleko nejlogičtější podané vysvětlení, byť ukazuje na nebezpečnou automatizaci procesů bez vlastního úsudku...
RE: Logické vysvětlení záměny dráhyPilot 19. 7. 2017 14:52:00Odpovědět
Jo, na tom neco je samozrejme; pokud piloti zapomenou na tak dulezity notam, jako je ten oznamujici uzaveru jedne z drah. Ale ta automatizace prave temto situacim zabranuje, protoze diky automatizaci si ILS drahu nesplete :-) Spis je to o lidech, kteri v pripade vizualniho app mohou takovou chybu udelat...
RE: RE: Logické vysvětlení záměny dráhyDalibor 20. 7. 2017 22:32:00Odpovědět
Myslím, že kolega Záviš měl na mysli spíše automatisaci mentální, než přístrojovou.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 25 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.224.68.5 xxx
Den, kdy neletíš je totálně ztracen. Druhý den můžeš letět jak dlouho chceš, ale předchozí neletový den už nedoženeš!
fluconazol hexal fluconazol fresenius kabi fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.