AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Létání nad národními parky III – co mění nový zákon?

11. dubna 2017
Autor: Adam Zuska, 12 příspěvků, celkové hodnocení článku: 2,8
Klíčová slova: Rubrika: Letadla

Poslanecká sněmovna nedávno přehlasovala prezidentské veto a definitivně schválila nový zákon o ochraně přírody a krajiny, který se mimo jiné zabývá i pravidly létání nad národními parky. Co se tím mění pro piloty?

Národní parky potřetí. Je tomu už rok, co jsem zde prezentoval svůj laický pohled na létání nad národními parky v České republice, který následně v červnu právně korigoval (no, řekněme, že mé závěry docela „rozcupoval“ – a já jsem mu za to vděčný) pan Vladimír Smejkal, pilot a zároveň člověk zabývající se profesně legislativou. Jelikož od té doby otázku létání nad národními parky pozorně sleduji a byv poučen vlastní zkušeností jsem ke všemu nyní dvakrát kritický, považuji aktuálně za nutné toto téma otevřít znovu.

Poplašné zprávy v médiích

Shrňme, co se událo v minulých dnech. Poslanecká sněmovna na svém zasedání v úterý 4. dubna přehlasovala veto prezidenta a definitivně protlačila do sbírky zákonů předpis, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon, mnohokrát skloňovaný a rozebíraný v předchozím článku na toto téma, v sobě skrývá zrádnou větu, že „na celém území národních parků je zakázáno pořádat vyhlídkové lety motorovými vzdušnými dopravními prostředky“. Z právního pohledu, jak vysvětlil pan Smejkal, se jednalo o větu bezpředmětnou, neboť pravidla létání u nás určuje buďto evropské nařízení, anebo zákon o civilním letectví a na něm postavené vyhlášky, tedy nikoliv zákon o ochraně přírody. Novela zákona proto měla tento sporný bod přinejmenším upravit ve prospěch jeho použitelnosti.

Ovšem, co se nestalo. Na webu Správy Krkonošského národního parku (KRNAP) se ihned po definitivním schválení novely zákona objevil článek TZ: Národní parky mají nový zákon. Co to pro Krkonoše znamená?, v němž jeho autor mimo jiné píše: „Zákon také zakazuje létání motorových i bezmotorových letadel, včetně paraglidů, nad územím národních parků. Stanovit limity pro regulované létání nad národními parky může podle zákona Úřad pro civilní letectví.“

Vzhledem k předchozí praxi Správy KRNAP a jejích mediálních výstupů by nebylo takové prohlášení překvapující. Ovšem také na webu iDnes.cz se objevil 7. dubna text s titulkem Ohňostroje na vršcích Krkonoš nebudou, končí i paraglidy na Černé hoře autora Tomáše Plecháče, kde se píše: „Novela rovněž zakazuje létání motorových i bezmotorových letadel, včetně paraglidů, nad chráněným územím. ‚Stanovit limity pro regulované létání nad národními parky může podle zákona Úřad pro civilní letectví, ale pouze za podmínek, které určí národní park,‘ upozorňuje mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.“

Je pochopitelné, že článek publikovaný na serveru iDnes.cz má v očích veřejnosti svůj význam a začne se o něm velmi rychle diskutovat.


Foto Petr Filippov (Wikimedia.org)

Zákon létání nezakazuje

Nemám ve zvyku střílet do vlastních novinářských řad, spíše naopak, ale zde nelze jinak. Je smutné a nezodpovědné, když redaktor iDnes.cz prezentuje názory a přání Správy KRNAP jako hotovou věc, čímž ovšem jednoznačně prokazuje, že se do odhlasované podoby zákona patrně ani nepodíval.

Novela zákona (dostupná např. jako sněmovní tisk 501/8 na webu Poslanecké sněmovny ČR) totiž hovoří zcela jinak. Konkrétně, § 16, odstavec 1 v písmeni l) říká: „[na celém území národních parků je zakázáno] létat v rozporu s podmínkami stanovenými v opatření obecné povahy vydaném podle jiného právního předpisu, kromě letů pro zajištění bezpečnosti státu, ochrany osob, majetku nebo veřejného pořádku, a letů pro potřeby orgánů ochrany přírody.“

Nová pravidla pro modely a drony

„Na území národních parků mimo zastavěná území obcí a zastavitelné plochy obcí je zakázáno provozovat letadla způsobilá létat bez pilota nebo modely letadel.“

viz § 16, odstavec 2, písmeno s) schválené novely zákona

K tomu dodejme, že oním „jiným právním předpisem“ dle citovaného zákona je podle poznámky pod čarou právě zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, konkrétně jeho § 44, odstavec 3 ve znění: „Úřad opatřením obecné povahy vydaným podle správního řádu může na dobu nezbytně nutnou nebo trvale omezit nebo zakázat užívání vzdušného prostoru České republiky k létání nad určitými oblastmi, a to z důvodu obrany státu, z bezpečnostních důvodů nebo z důvodů ochrany životního prostředí a zdraví lidí. Úřad vydá opatření obecné povahy podle věty první v dohodě s Ministerstvem obrany a po projednání s osobou pověřenou výkonem státní správy ve věcech sportovních létajících zařízení.“

Tedy ještě jednou. Zatímco Správa KRNAP, potažmo redaktor iDnes.cz tvrdí, že novela zakazuje motorové a bezmotorové létání nad chráněným územím, samotný zákon pouze říká, že nad územím národních parků je zakázáno létat v rozporu s opatřením obecné povahy, které vydá ÚCL. Novela zákona tak plní svůj účel, neboť jednoznačně svěřuje určování pravidel létání do rukou kompetentní národní autority v této oblasti.

ÚCL zatím nic nechystá

Účinnost nového zákona, pokud bude ve Sbírce zákonů vyhlášen v dubnu, je 1. června 2017. Od té doby by se tak mělo létání nad našimi národními parky – tedy nad Krkonošemi, Šumavou, Českým Švýcarskem a Podyjím – řídit pravidly podle opatření obecné povahy. Tento dokument ovšem Úřad pro civilní letectví (ÚCL) dosud nevydal o podle zjištění naší redakce na něm zatím ani nepracuje.

„Oficiální žádost o vyhlášení OOP v této věci Úřad neeviduje a z toho důvodu ani nelze predikovat, jakým způsobem by bylo létání omezeno,“ sdělil redakci Aerowebu pan Vítězslav Hezký, mluvčí ÚCL. Případná letová omezení jsou tak otázkou blíže neurčené budoucnosti.

Shrňme si tedy závěrem to nejpodstatnější. Schválená novela zákona nejenže létání nad národními parky nezakazuje, ale ve skutečnosti vypouští původní restriktivní paragraf, který – byť právně nepoužitelný – vytvářel mylnou domněnku, že se nad územím NP létat nesmí. Namísto toho novela říká, že pravidla létání nad NP určí ÚCL skrze opatření obecné povahy, které však zatím neexistuje. Do doby jeho vydání tak nadále platí, že lze nad národními parky létat podle standardních pravidel létání.





Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.

| Kontakt | Články autora |



Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 2,8

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 12 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

návrhondra 11. 4. 2017 10:40:00Odpovědět
A co to třeba udělat jako v Německu? Vyznačit na leteckých mapách po dohodě s ochranáři jen ta nejcitlivější území (ne celé parky....), dobu platnosti (ve kterých měsících to platí) a nad tím 2000ft. Všude jinde dle leteckých předpisů.
RE: návrhVasek 11. 4. 2017 12:03:00Odpovědět
No prave. To uz by byla prace. Musel by nekdo (Krnap) analyzovat a zduvodnovat kde presne, kdy, jak vysoko a proc neco zakazovat, nekomu, kdo ma regulacni pravomoci i kilometr nad tim uzemim (UCL). Pohodlnejsi a popularnejsi (u vlastnich sympatizantu) je zakazat vsechno a furt ( a to i tam kde zadnou zakazovaci pravomoc nema). Tohle neni jediny rozdil mezi nemeckymi a ceskymi urady, ale je to pekny priklad.
RE: návrhKarel 11. 4. 2017 12:23:00Odpovědět
S tím nemůžu souhlasit. Správě národního parku není rozumné dát pravomoc nad omezováním vzdušného prostoru. Obávám se, že by to vedlo k příliš přísným zákazům a že by se následně přihlásily další organizace, že i ony chtějí omezovat vzdušný prostor nad svými chalupami, zahrádkami a rekreačními letovisky. Od správy vzdušného prostoru je zde Úřad, který by měl posoudit oprávněnost jednotlivých požadavků a pak prostor vyhradit jako zakázaný, omezený (dočasně vyhrazený či rezervovaný). Už tak je těch kategorií až dost a zavádět nějakou další je matoucí. Nevím, jak přesně to Němci mají, ale pokud mají v úmyslu někde omezit či zakázat provoz, měly by použít standardní prostory, tedy zakázané či omezené (dočasně rezervované či vyhrazené (i když nechápu, proč se pro tyto prostory nemůže použít dle mě výstižnější zakázané či omezené)).
DronyStepan 11. 4. 2017 12:33:00Odpovědět
V úvodu článku se píše, že "... pravidla létání u nás určuje buďto evropské nařízení, anebo zákon o civilním letectví a na něm postavené vyhlášky, tedy nikoliv zákon o ochraně přírody." a pokud sem to dobře pochopil, pokud nebude vydáno OOP platí standardní pravidla létání. Ale jak je to s bezpilotními letadly? Pro ně pravidla určuje také zákon o civilním letectví, respektive předpis L2, doplněk X. Takže se to dá chápat tak, že zákaz provozovat nad územím parků letadla bez pilota na palubě je také bezpředmětný, protože to není "v kompetenci" zákona o ochraně přírody stejně, jako pro ostatní druhy letadel?
RE: DronyAdam Zuska 11. 4. 2017 13:37:00Odpovědět
To je, Stepane, velice dobrá úvaha. V kontextu již dříve řečeného bych soudil, že je to tak, jak říkáte.
KRNAPHonza 11. 4. 2017 17:30:00Odpovědět
Já absolutně nechápu, jak může KRNAP, jakožto státní instituce, zveřejňovat na svém webu zcela beztrestně lživá tvrzení, uvádějíci v omyl celou letevkou společnost? Mám chatu v Krkonoších a ty 3 lety Cessny z Vrchlabí a jiné mě tedy opravdu netrápí. Co mě trápí je nehorázné chování půjčoven čtyřkolek a jejich primitivních zákazníků, kteří nerespektují ani národní park, ani soukromé pozemky. S tím ale KRNAP nic nedělá, protože tito lidé reprezentují vesměs primitivní skupinu obyvatel, kterým stačí ke štěstí dělat hluk a smrad. Ale s piloty, vesměs inteligentnější částí národa zamést chtějí. Snad jim to na ÚCL vysvětli...
RE: KRNAPTomáš 11. 4. 2017 21:39:00Odpovědět
Myslím Honzo, že ohledně létání na NP se rozčiluješ trochu zbytečně. Já sám bydlím vyloženě na hranici NP Českosaské Švýcarsko a s létáním nad NP i přes zde vedenou diskuzi si vůbec hlavu nelámu. O IFR letu nebudu mluvit, ale létání nad NP je v drtivé většině podle VFR pravidel a s tím i spojených výšek. Předpis jasně praví : S výjimkou, kdy je to nezbytné pro vzlet a přistání nebo pokud tak povolí příslušný úřad, nesmí být let VFR prováděn:a) nad hustě zastavěnými oblastmi měst, vesnic a jiných obydlených míst nebo nad shromážděním osob na volném prostranství ve výšce nižší než 300 m (1 000 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 600 m od letadla nebo.... b) kdekoli jinde, než je stanoveno v písm. a), ve výšce nižší než 150 m (500 ft) nad zemí nebo vodou nebo 150 m (500 ft) nad nejvyšší překážkou v okruhu 150 m (500 ft) od letadla. Dále jsou s VFR létáním spojené omezené, zakázané či řízené prostory, které MUSÍ být na VFR mapách publikovány jak v horizontálních tak i ve vertikálních hranicích. V České republice (narozdíl od Polska či Německa) žádný NP park publikován a utvořen jakýmkoliv druhem prostoru není a není ani vyhlášen v NOTAMech či AIPu, není vůbec ve VFR mapách. Pilot tím pádem není povinen "čmuchat" např. vertikální omezení letu nad NP či vymezené souřadnice, kam by letět neměl. Při letu VFR se pilot říd pžedevším VFR mapou jakožto srovnávací navigací, popř. GPS a je povinen použít NOTAMy, či AIP a před letem se seznámit či informovat o prostorech.... atd. Opěr NP nikde není. Já osobně tedy považuji celou diskuzi o létání nad NP za naprosto zbytečnou, pokud nebudou jasně vymezeny v leteckých publikacích. Co si píše KRNAP či nějaký přiblblý novinář je z letecké legislativy naprosto nepodstatné.
Jak je to s balony?Honza 11. 4. 2017 22:17:00Odpovědět
Ahoj, jak je to se starty a pristanimi? Plati i v NP povoleni majitele pozemku nebo jsou zde ke startum a pristanim nejake restrikce? Ptam se z pozice pilot balonu. Diky!
Starty a pristaniPetr Hofman 12. 4. 2017 18:11:00Odpovědět
Starty a pristani mimo letiste a slz plochy jsou v narodnich parcich zakazany primo z narizeni UCL (ktere resi pravidla pro starty a pristani mimo letiste).
RE: RE: DronyJiri 21. 4. 2017 22:26:00Odpovědět
A cim se tedy ridit? Zakonem o ochrane NP nebo doplnkem X od UCL? V te novele je jasne psano, ze bezpilotni letadla a nodely v NP nesmi letat a neodvolavaji se na jiny zakon / predpis.
RE: RE: RE: DronyJakub 22. 4. 2017 10:41:00Odpovědět
Čím se řídit záleží na tom ,kdo vás chytne... jestliže s dronem budete létat v NP a chytne vás strážce parku ,protože budete někde poblíž modelu(dronu) na zemi,bude vás podrobovat Zákonu o ochraně NP a UCL se o tom vůbec pravděpodobně nedoví, to je řekl bych ta pravděpodobnější varianta. Pokud vás někde na palouku chytne inspektor ÚCL, bude se řídit doplňkem X. U letounů je to trošku jednoduší, protože viník je pár set metrů nad NP a strážce na něj dosáhne pouze přes UCL, takže do doby, než UCL vyhlásí zakázané prostory nebo vydá nějaký NOTAM, či informaci do AIPu, je Zákon o NP pro piloty prakticky bezpředmětný.
RE: RE: RE: RE: DronyPolaris 23. 4. 2017 12:25:00Odpovědět
Jakube, je úplně jedno, kdo vás kde "chytne", vy se s ním vůbec o ničem nemusíte bavit. Má-li na to právo, pak se mu prokážete a zbytek se stejně bude řešit jinde a dle příslušného zákona, který se na případný přestupek vztahuje.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 25 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.162.152. xxx
Den, kdy neletíš je totálně ztracen. Druhý den můžeš letět jak dlouho chceš, ale předchozí neletový den už nedoženeš!
fluconazol hexal fluconazol fresenius kabi fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.