Groundschool: Zimní létání

05.01.2017 14 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Groundschool

Je plno poetických článků o kráse létání nad zasněženou horskou krajinou s lyžemi místo kol. My se ale zaměříme na tuzemskou praxi – létání na zasněžených travnatých plochách v místním počasí.

Groundschool: Zimní létání
Groundschool: Zimní létání (Zdroj: Aeroweb.cz)

Zima je období, které létání nepřeje tolik jako letní měsíce. Přesto rozhodně není pravda, že by všude letadla usínala zimním spánkem. Úvodní perex neměl za cíl vyjádřit, že by létání v zimě nebylo krásné. Zimní podmínky pochopitelně létat umožňují a mohou přinést přinejmenším plno malebných snímků, ovšem souvisí s nimi některá specifika, na něž je dobré pamatovat – před vzletem i ve vzduchu.

Nízké teploty

Nikoho nepřekvapí, že typickým projevem zimy coby roční doby je zima coby stav ovzduší. S projevy nízkých teplot se můžeme při našem „malém“ létání setkat v několika aspektech.

Patrná je celková tuhost provozních kapalin. Jak všichni víme, jedním z důležitých úkonů před vzletem je kontrola teploty oleje, která buď musí dosahovat nějaké minimální hranice, anebo musí být „v zeleném“. Čím je teplota vzduchu nižší, tím je olej tužší a hůře vykonává svou funkci. Například příručka Cessny 172SP proto doporučuje před spouštěním motoru v chladném ránu několikrát ručně protočit vrtulí. Nezapomeňte se ale před tím ujistit, že máte zapalování v poloze OFF. Nízká teplota ještě neznamená, že motor nemůže při protáčení vrtule naskočit.

Chlad ovlivňuje i palivo. AVGAS zamrzá při teplotách okolo -40 °C, což nás v našich zeměpisných šířkách potká poměrně výjimečně. Mrazy nicméně stěžují vypařování paliva a tím i znesnadňují jeho zážeh, a tedy startování motoru.

Také akumulátor určitým způsobem trpí v nízkých teplotách. Zvláště při podnulových teplotách klesá fakticky jeho kapacita na zlomek jmenovité hodnoty. Baterka tedy v případě startování nedodá ani tolik napětí, ani nevydrží „točit“ tak dlouho jako v letních měsících.

V součtu těchto skutečností je zřejmé, že startování motoru je v zimních teplotách principiálně obtížnější a máme-li možnost, je více než dobré motor před spouštěním předehřát. Luxus vytápěného hangáru si nemůže dovolit každý, nabízí se však řešení v podobě plynových ohřívačů vzduchu, elektrických přímotopů apod., které za pár minut dostanou motorový prostor do příznivějších teplot pro o něco hladší start. A věřte, že technika se za to odvděčí.

Sníh a led

Nedílnou součástí zimy byl, občas ještě je a doufejme, že i bude led a sníh. Ten může nadělat pěknou paseku zejména tehdy, pokud se vyskytuje přímo na letadle.

Je celkem logické, že jakoukoliv vrstu sněhu a ledu na křídlech je potřeba před letem odstranit. Jak víme, pro úspěšný pohyb vzduchem potřebujeme rychlost spojit s vhodným profilem křídla, schopným vyvinout vztlak. Změna profilu i drobnou pokrývkou ledu se nám tedy může zle vymstít.

Zapomínat bychom neměli ani na senzory tlaku. Námraza jak v pitotově trubici, tak v portech statického tlaku může způsobit jejich neprůchodnost a s tím související přístrojové chyby. Již zmíněná příručka Cessny 172SP navíc doporučuje prověření funkčnosti vyhřívání pitotky kontrolou jejího zteplání do 30 sekund po zapnutí výhřevu z baterie. Abyste pak nebyli za letu nepříjemně zaskočeni.

Led, stejně jako voda při teplotách nad nulou, se může vyskytovat i v palivu, před čímž nás – na rozdíl od sněhem pocukrovaných křídel – nevytápěný hangár ochránit nemusí. Samozřejmostí zimní obchůzky letadla by tak mělo být řádné odkalení, a to ze všech dostupných otvorů, a nikoliv pouze z těch nejníže položených, jak se občas praktikuje.

Provoz

Máme-li motor úspěšně nastartovaný, jsme pomalu připraveni k pojíždění. Pokud pojíždíme na zasněžené ploše, platí velice důležité pravidlo – snažíme se minimalizovat používání brzd. Pří použití brzd totiž třením taje na kola nabalený sníh, který později opět přimrzá a tím může podvozek úplně zablokovat. Snažíme se také plným přitažením řízení o co největší odlehčení předního podvozku.

Vzlet ze zasněžené plochy vyžaduje o trochu více pozornosti než klasický vzlet. Letadlo má na sněhu tendenci více klouzat a při rozjezdu „zapadat“ do již vyjetých kolejí, pokud na vzletové ploše jsou. Pokud je naopak plocha odklizená a po jejích stranách se nachází navrstvené sněhové „mantinely“, dbejte při rozjezdu na dodržení správného směru. Pamatujte také na to, že vzlet ze zasněžené plochy je vždy o něco delší.

Pokud jsme již úspěšně ve vzduchu, je potřeba si stále hlídat především náběžné hrany křídel. Ačkoliv nás na potenciální riziko námrazy dokáže upozornit METAR či speciální předpovědní mapy, není dobré se na ně výhradně spolehnout. Pokud máme letoun vybavený odmrazováním křídel či dokonce vrtule, máme situaci o něco snazší. Pamatujte ale, že neviditelná ledová krusta se může na křídle vrstvit takřka beze slova.

I pro přistávání na zasněženou plochu platí specifika vyjmenovaná v odstavci věnovaném vzletům. Přiblížení nad bílou krajinou s sebou však nese ještě jedno úskalí – bílá pokrývka na zemi znesnadňuje odhad výšky a pilot má často tendenci si myslet, že je výš, než je ve skutečnosti. Je proto vhodné se před přistáním rozhlížet také po okolních objektech jako jsou stavby či nízký porost, které nám pomohou odhad výšky zpřesnit.

A jaké jsou vaše praktické zkušenosti s létáním v zimě? Máte-li pro ostatní čtenáře nějaký tip či doporučení z praxe, oceníme, pokud se námi podělíte v diskusi níže.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Co snesou/nesnesou kola na sněhu

05.01.2017 v 2:29 Rozháněč mraků

Pro přistání na nezpevněné zasněžené dráze je důležité i jak sníh na dráze vypadá a né pouze jeho vrstva :) Pro lidi vládnoucí anglickým jazykem bych rád doporučil pročíst si: https://www.backcountrypilot.org/community/forum/latest/how-much-snow-can-wheels-handle-20211

Odpovědět

Co snesoun kola na sněhu

05.01.2017 v 10:15 Tomáš

Pokud chci létat na sněhu létám s lyžemi a dělám si radost. Nezkoumám vyvrácení kola a pevnost sněhu. Je to celkem prosté.

Odpovědět

zima

05.01.2017 v 14:40 LN

Díky za článek, připomínat i triviality typu "nehamtejte na brzdy volové a radši si dávejte majzla s plynem" je potřeba. I tomu, kdo už má něco málo nalétáno v tričku. Další užitečné rady viz např. zde: http://blog.flyforfun.cz/co-delat-kdyz-napadne-snih/ . Z vlastní (maličké) zkušenosti můžu např. potvrdit, že při pojíždění fakt nezastavovat a při startu co nejdřív zvednout přední kolo. Taky asi stojí za zamyšlení případný nouzák - výběr mezi jednolitými bílými plochami dole může krapet připomínat VFR-night. A samozřejmě v zimě -i beze sněhu- bacha na změny počasí a "mít plán B a C" - dekl se může vytvořit během půl hodiny a i relativně bezpečný divert může znamenat pěkné nepříjemnosti - natož urputná snaha držet plán.

Odpovědět

zima

05.01.2017 v 15:39 Petr

Taky jeste ucim ze je dobry bejt na zimu oblecenej. Nejlepsi je poslouchat frajery v tenkych mykoskach, jak jim to staci, zejim to super topi. A nam co litame v bundach ukazujou prstem za nam to urcite netopi. Ale topi hosi, topi. Jen pri nouzaku na snehu az se to votoci pres cumak budem mit lehce vyssi tepelny komfort nez se k nam zranenym treba nekdo dostane. Nahoda je previt a doba ledova je doba ledova. :-)

Odpovědět

zimni romantika

06.01.2017 v 10:45 Vasek

Nejradeji na podzimnim/zimnim letani mam to nastoupani nad inverzi (samozrejme alespon trochu pruhlednou), jak oschnou (odmrznou) kridla, vzduch se otepli nad nulu (vetsinou mezi 1-2 km vysky) a ta nekonecna dohlednost.... Kdo nezazil, neuveri.

Odpovědět

Re: zimni romantika - zazil a potvrzuji

06.01.2017 v 11:23 Lubor

... při pohledu na jih, povrch obrovské bílé koule a z ní vystupující hory v křišťálově čistém ovzduší - to stojí za to se trochu obléci ... no a kdo se "nestihl" v zimě zastavit o zmrzlou krtinu, toho to ještě čeká.

Odpovědět

Namraza na kridlechc

06.01.2017 v 13:16 Xx

Namraza na kridlech muze vznikat pouze tam, kde je viditelna vlkhost - mrak, snezeni. Nebo snad nejhorsi je mrznouci dest. Pokud letite za jasneho pocasi a siroko daleko nic nepada, tak se neni ceho bat. Ale neplati to pro namrazu v karburatoru, to je jina vec

Odpovědět

RE: Namraza na kridlechc

06.01.2017 v 13:45 Honza

Tak nedivím se, že jsi se podepsal XX, protože takovou blbost bych se taky styděl napsat. Vzduch není nikdy suchý a kouřmo už značí přítomnost vody ve vzduchu a pokud vletím s podchlazeným potahem letadla do kouřma, riskujete jinovatku. Sice to není žádná pohroma, ale vzhledem k tomu jak jsou někteří lidé v GA schopni létat hranu letové obálky, je dobré to zmínit.

Odpovědět

odstraneni namrazy na zemi

06.01.2017 v 19:29 Petr

Dobrý den - jak se prosím dá odstranit námraza vzniklá na křídle na zemi - třeba jako na skle na autě?

Odpovědět

RE: odstraneni namrazy na zemi

07.01.2017 v 0:13 Jakub

To je individuální, záleží na typu povrchu křídla - někde nevadí mechanický, někde chemicky. Rozhodně bych to konzultoval přímo s majitelem/provozovatelem.

Odpovědět

namraza

07.01.2017 v 8:55 robo

XX ma pravdu. V cistem ovzdusi opravdu nic nehrozi. Pan XX nepopisoval kourmo, to je uz viditelna vlhkost. Samozrejme pokud je -20 tak nevadi ani to. Na letadlo se to nechytne.

Odpovědět

RE: odstraneni namrazy na zemi

07.01.2017 v 10:38 Jelen

Odmrazovací kapalinou, glykolem... Zkusil bych klidně i odmrazovací sprej, co se používá na okna auta. V žádném případě bych to nerval dolu nějakou tvrdou škrabkou.

Odpovědět

RE: zimni romantika

09.01.2017 v 9:31 Dan

Dobrý den. Pár poznámek k zimní romantice. Pominu přípravu letadla, je nastartované a zahřáté. Jedinou jistotu o stavu dráhy máme na vlastním letišti kterou jsme si sami prošli. Stává se, že u nás je 10 cm sněhu a na sousedním letišti 20 - 30 cm. Vlivem větru je i běžné, že na jedné straně letiště je sotva pár centimetrů sněhu a na opačné straně klidně 50 cm navátého sněhu. Po vzletu zjistíme, že jsme nad krajinou která je úplně jiná než to co známe. Okolní krajina je pod sněhem včetně střech budov a tak nám všechno splyne do jedné bílé plochy ve které se ztrácejí známé orientační body. Najednou je problém najít vizuálně i vlastní letiště natož plochy kam běžně nelétáme. Obvykle je v zimně kouřmo které nezpůsobuje vlhkost ale kouř který se drží v nižších hladinách. Své o tom vědí piloti kteří létají v severních Čechách kde je koncentrace tepelných elektráren. I bezpečnostní přistání je velký problém protože i zasněžená oranice vypadá z letadla jako ideální přistávací plocha. Opatrně se musí přistupovat k samotnému přistání, protože odhad výšky nad bílou plochou je úplně jiný.Dostat ze suchého hangáru letadlo na lyžích je také zajímavé. Kovové lyže se někdy lepí ke sněhu a bez pomoci kamaráda se letadlo nerozjede. Stává se, že na lyžích letíte pozdravit kamarády na letišti které je 30 minut od vás a zjistíte, že nemají po sněhu ani památky. Nechci svým příspěvkem odrazovat od zimního létání. Sám se každý rok těším , až nám napadne na letišti sníh a půjdeme na to. Jenom jsem chtěl připomenut, že k zimnímu létání je dobré přistupovat s rozumem a první zimní létání si vyzkoušet se zkušeným instruktorem.

Odpovědět

Odhad vysky

06.02.2017 v 18:45 Martin

Dobrý den, nechci být za hňupa, ale není to tak, že sníh snižuje schopnost odhadovat výšku naopak - pilot si myslí, že je níž a vede to k vysokému podrovnání?

Odpovědět

Přidat komentář