Co může způsobit podhuštěná pneumatika...
24.11.2007
Dne 10.1.2006 byl posádkou letounu Cessna T303 prováděn let - zkouška dovednosti CPL s letmým vzletem. Po přistání na RWY 22 na letišti Ostrava - Mošnov přezkušovaný pilot dostal pokyn od examinátora provést úkol "Touch-and-Go". Těsně před zahájením fáze opakovaného vzletu letoun náhle vybočil doleva ze směru pohybu, čímž se dostal k levému okraji dráhy. Co následovalo se dozvíte v krátkém článku.
Na letounu byla poškozena přední část trupu, byl zvlněný potah v místě přechodu pravé poloviny křídla do trupu, byla vylomena přední podvozková noha a poškozeny kryty podvozků. Listy vrtulí obou pohonných jednotek byly ohnuty směrem dozadu. Na okrajovém oblouku levého křídla zespodu byly stopy po střetu letounu s povrchem letiště.
Podle výpovědi posádky letoun přistál v místě vyústění TWY B na RWY 22. Ve vzdálenosti asi 260 m od místa přistání a 15 m od levého okraje dráhy byly na dráze zjištěny stopy, které zanechala kola hlavního podvozku letounu a které se stáčely k levému okraji dráhy. Stopy po kontaktu levého křídla s povrchem letiště nebyly na dráze nalezeny.
Letoun se zastavil 48 m od levého okraje dráhy. Letoun se nacházel v poloze „na nose“, kola hlavního podvozku byla na zemi. Přední podvozková noha byla vylomena dozadu a byla opřena o spodní část trupu. V kabině byl vypínač „Master Switch“ v poloze vypnuto, palivový kohout uzavřen a páky výkonu motorů byly v poloze „Stop“.
Kontrolou měřitelných parametrů předního podvozku byly zjištěny následující nedostatky:
- při výměně pneumatiky byla namontována duše s defektem, který způsobil větší únik tlaku vzduchu než předepisuje výrobce pneumatik a došlo k podhuštění pneumatiky;
- na disku kola byla namontována pneumatika tužší konstrukce, než doporučuje výrobce letounu,
- množství pracovní kapaliny v tlumiči bočních kmitů bylo o 30% menší než předepisuje výrobce ;
- tlak pracovního plynu v tlumiči podvozku byl nižší než předepisuje výrobce;
- v uložení řídícího mechanismu podvozku byly nadměrné vůle a pružinový mechanismus řízení byl nesymetricky nastaven;
- na stojině podvozku nebyl namontován doraz vymezující chod podvozkové nohy při jejím otáčení.
Vzhledem k podhuštění pneumatiky, nízkému tlaku pracovního plynu v tlumiči a malého množství kapaliny v tlumiči bočních kmitů lze konstatovat, že byla snížena funkce předního podvozku jako celku. Společné působení těchto negativních vlivů mohlo vyvolat netlumené boční kmity předního podvozku a způsobilo přetočení vidlice předního kola o cca 90° doleva, které vyústilo v neovladatelné vybočení letounu vlevo.
Letecká inspekce dospěla k závěru, že vyjetí letounu mimo RWY nemohla posádka zabránit neboť bylo způsobeno technickou vadou předního podvozku. Technické nedostatky, které komise zjistila na podvozku mohly být odstraněny již v procesu údržby letounu.
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů