AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Airbus testuje upravenou A340 s novými laminárními křídly

5. září 2017
Autor: Michael Černes, celkové hodnocení článku: 3,2
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


V rámci programu BLADE (Breaktrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe, či Průlomový Evropský Demonstrátor Laminárního Letounu), jež je součástí dlouhodobého projektu pro ekologičtější a ekonomičtější dopravu Clean Sky, se k aktivnímu letovému testování připravuje speciálně upravený Airbus A340-300 s částmi nových, aerodynamicky „čistých“ křídel. Zkušenosti z testování nových výrobních postupů a materiálů mají do budoucna reálně umožnit snížení spotřeby dopravních letadel a tedy i zvýšit jejich dolet a snížit stopu oxidu uhličitého. 

Létající laboratoř Airbusu tak krátce za vnějšími motorovými gondolami obdržela na obou stranách devět metrů nového typu křídel se speciální povrchovou úpravou. Ta přitom spočívá hlavně v co největší čistotě povrchu a to jak pasivní (konstrukční prvky stroje – nýty, víka, spáry), tak i aktivní (špína, déšť, provozní kapaliny, hmyz). Problematiku „pasivní“ čistoty řeší technologie nových křídel hlavně větší aplikací kompozitních materiálů. Ideálem by samozřejmě bylo konstrukčně co nejčistší křídlo znemožňující brzké odtržení proudění v mezní vrstvě kvůli povrchovým nerovnostem podobně, jako je tomu třeba u moderních kompozitových větroňů. Vzhledem k nezbytnosti různé mechanizace odtokové i náběžné hrany jsou však samozřejmě testovány i možnosti efektivnější implementace pohyblivých částí křídla do nově koncipovaných nosných ploch. Ochrana proti znečištění křídel pak zřejmě bude řešena zvláštní povrchovou úpravou a to i ve formě opakovaného nanášení impregnace.


Kompozitové křídlo je uvnitř vyztuženo kovovými nosníky / Foto Airbus

Jednotlivé testované konce křídel na upravené A340 se přitom vzájemně liší. Největší rozdíl je v náběžné hraně testovaných komponent, která je na pravém křídle kovová, zatímco levé křídlo je jednolitý kompozitový kus. I když kompozitová náběžná hrana zřejmě vykáže lepší odolnost proti nečistotám, praktičtější by podle slov výrobce měla být trochu paradoxně spíše s laminátem spojená kovová náběžná hrana a to jak po stránce výroby, tak i praktičnosti v provozu – zvláště kvůli lepší odolnosti proti poškození.


Model A340-300 BLADE s laminárními křídly / Obrázek Airbus

Smyslem testů bude vyzkoušet chování aerodynamicky čistých křídel se zvláštní povrchovou úpravou ve všech rychlostech a letových režimech a to i s různým stupněm znečištění, aby si evropský výrobce mohl ověřit, že křídla s touto technologií opravdu poskytují předpovězené až 8% snížení aerodynamického odporu a s tím i 5% snížení spotřeby paliva a tedy i zátěže na životní prostředí. Prvně však čekají letové testy ještě samotný upravený Airbus, aby se prokázala jeho bezpečnost jako testovací platformy. 

Kromě řady senzorů a kamer ve viditelném spektru schovaných v aerodynamických krytech v různých částech křídla se přitom bude reálný profil laminárního proudění podél křídla měřit i unikátní metodou s pomocí IR kamery snímající teplotu nosných ploch. Na základě hodnoty odráženého infračerveného záření totiž lze vzhledem k rozdílných vlastnostem laminárně a turbulentně proudícího vzduchu velmi jednoduše pozorovat, ve kterém místě přechází jedno proudění ve druhé. I kvůli tomu přitom bude moci létající laboratoř létat jen do půlky října, pak už totiž bude sluneční světlo dopadat pod nedostatečným úhlem pro přesné měření.  







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,2

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 22 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.198.221. xxx
Zážitky nemusí být pozitivní, hlavně že jsou silné.
olanzapin halveringstid nyfodtkob.site olanzapin graviditet
naltrexon dosierung naltrexon 1 5 mg naltrexon og campral
saroten overdosis kforgiftning.site saroten 40

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.