AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Kanadský Airbus na letišti v San Franciscu přistával na obsazenou pojížděčku

12. července 2017
Autor: Tomáš Doležal, 10 příspěvků, celkové hodnocení článku: 3,3
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Na mezinárodním letišti v americkém San Franciscu 7. července krátce před půlnocí místního času posádka letecké společnosti Air Canada na letu AC-759 z Toronta přistávající s Airbusem A320-200 zaměnila během přiblížení pojížděcí dráhu se čtyřmi letouny připravujícími se ke vzletu za ranvej. Díky komunikačnímu vstupu dalšího subjektu a rychlé reakci řídicího byla blížící se vážná nehoda na poslední chvíli odvrácena.

Přistávající letoun, dle serveru Aviation Herald se 140 osobami na palubě, dostal během přiblížení na dráhu 28R povolení k přistání. Krátce po potvrzení povolení se posádka kanadského Airbusu dotázala řídicího, zda má opravdu povolení k přistání, protože na dráze vidí světla. Řídicí potvrdil, že dráha 28R je volná pro přistání, posádka Airbusu v přiblížení pokračovala a přijetí povolení začala potvrzovat. V tom okamžiku do komunikace podle zveřejněné nahrávky vstupuje další hlas s varováním, že přistávající letoun míří přímo na pojížděcí dráhu. Na ní byly v tom okamžiku dle serveru Aviation Safety Network dva letouny Boeing 787-9 Dreamliner, Airbus A340-313 a Boeing 737-924ER čekající na odlet. Řídicí po této informaci neprodleně nařídil letounu společnosti Air Canada přerušit přistávací manévr a provést go-around.

Jak uvádí Aviation Herald, podle včerejších informací Transportation Safety Board of Canada (TSB) posádka inkriminovaného letounu s registrací C-FKCK žádala o potvrzení povolení k přistání z důvodu spatření světel na dráze přibližně jeden kilometr před prahem dráhy. Pokyn k opakování dostala, když už byla téměř 500 metrů nad pojížděcí dráhou (TWY C). První dvě letadla na ní přeletěla ve výšce asi 30 metrů. Třetí v 60 a čtvrté v 90 metrech, přičemž horizontální vzdálenost od jednoho z letadel na zemi byla v nejbližším místě necelých devět metrů. Vyšetřování incidentu, při kterém bylo velmi blízko k tragédii pokračuje.

V době nehody byla dle NOTAMu na letišti v San Franciscu (KSFO) uzavřena dráha 10R/28L (!SFO 07/026 SFO RWY 10R/28L CLSD 1707080600-17070815000) a panovala dobrá dohlednost (KSFO 080656Z 29009KT 10SM CLR 16/09 A2992 RMK AO2 SLP132 T01610089).







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,3

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 10 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

SvětlaJirka 13. 7. 2017 14:47:00Odpovědět
Pokud nebyla dráha 28L v používání a světla vypnuta, nemohl si splést pojížděčku s 28R díky tomu? Mohla se jevit jako dráha R z pohledu pilota za VFR navigace na přiblížení. To ale samozřejmě není omluva.
ILSTmR 13. 7. 2017 19:08:00Odpovědět
A co ILS?
RE: SvětlaJakub 13. 7. 2017 20:19:00Odpovědět
Ano, to se pravdepodobne stalo. Zvlast jestli si neprecetli notam a ocekavali tedy dve osvetlene drahy. Pojizdecka ma sice odlisne osvetleni ale pokud tam sehrala roli i napr unava, rozhodne se da zamenit.
RE: ILSMichal Řeháček 13. 7. 2017 20:46:00Odpovědět
Letěli vizuální přiblížení - myslím, že Bridge 28R: http://flightaware.com/resources/airport/SFO/IAP/QUIET+BRIDGE+VISUAL+RWY+28L_R/pdf
Když...Pilot 14. 7. 2017 13:13:00Odpovědět
...piloti letí ILS na správnou RWY, tedy si vše připraví, nastaví a nabriefují, nemůže se toto prakticky stát (neuvažujeme-li faaaaakt silnej boční vítr). Naopak při vizuálním přiblížení se popisovaný vážný incident může stát velmi snadno. Hlavně, že se tentokrát nikomu nic nestalo a všichni budeme zase o něco moudřejší.
28RLaco 16. 7. 2017 6:42:00Odpovědět
Predsa osvetlenie pristavacej drahy ani naznakom nepripomina osvetlenie taxovacej drahy. Pri vizualnom priblizeni ak vedla seba svietia pristavacia a rolovacia draha tak je uplne nemozne ich zamenit. Aspon taku mam osobnu skusenost z drahy 13 v. taxiway F, drahy 22 v. taxiway D, v Bratislave, alebo z Budapest, kde su dve paralelne drahy a vedla nich paralelne rolovacie drahy. Takze tam musel byt iny problem.
svetlarobo 16. 7. 2017 7:59:00Odpovědět
ja jsem nikdy v U.S. nebyl ale nemela ta draha v noci rozsvicenou priblizovaci radu? To pojizdecky prece nemaji. Je to spravna uvaha?
Logické vysvětlení záměny dráhyZáviš 17. 7. 2017 8:53:00Odpovědět
Taky jsem nechápal, jak si může někdo splést pojížděčku s dráhou, ale na idnesku podali docela logické vysvětlení, resp. že pokud pilot ví, že přistává na 28R, tak si v hlavě zafixuje, že je to druhá dráha zleva, no a protože 28L byla zhasnutá, tak druhá zleva byla už pojížděčka... Zatím mi to přijde široko daleko nejlogičtější podané vysvětlení, byť ukazuje na nebezpečnou automatizaci procesů bez vlastního úsudku...
RE: Logické vysvětlení záměny dráhyPilot 19. 7. 2017 14:52:00Odpovědět
Jo, na tom neco je samozrejme; pokud piloti zapomenou na tak dulezity notam, jako je ten oznamujici uzaveru jedne z drah. Ale ta automatizace prave temto situacim zabranuje, protoze diky automatizaci si ILS drahu nesplete :-) Spis je to o lidech, kteri v pripade vizualniho app mohou takovou chybu udelat...
RE: RE: Logické vysvětlení záměny dráhyDalibor 20. 7. 2017 22:32:00Odpovědět
Myslím, že kolega Záviš měl na mysli spíše automatisaci mentální, než přístrojovou.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 17 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.156.47.1 xxx
Neriskuj. Hrdinů jsou plné hřbitovy.

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.