Oprava betonové dráhy nejstaršího českého letiště začne už příští týden

28.03.2017

Oprava betonové dráhy nejstaršího českého letiště začne už příští týden
Oprava betonové dráhy nejstaršího českého letiště začne už příští týden (Zdroj: Aeroweb.cz)

Chebská radnice v druhém březnovém týdnu zveřejnila výběr dodavatele pro opravu betonové dráhy místního letiště a doporučila uzavřít s vítězem tendru smlouvu pro plnění zakázky. Pan Václav Michálek z investičního odboru městského úřadu naši redakci informoval o tom, že smlouva s dodavatelem je již připravena k podpisu. Městu Cheb se předtím podařilo po několikaletém jednání získat dráhu do svého vlastnictví. Dle slov místostarosty Pavla Hojdy je snaha o to, aby byla betonová dráha zprovozněna u příležitosti oslav 100 let od založení letiště.

Místostarosta na oficiálních městských stránkách dále uvádí, že dráha utrpěla v posledních dnech druhé světové války citelné škody. Krátery po bombách byly sice následně opraveny, ovšem nepříliš kvalitně a v některých místech se povrch začal propadat. Z toho důvodu letecký úřad zakázal dráhu používat. Po opravě počítá město s využitím letiště i pro menší dopravní letadla, není však jeho ambicí ho používat pro provoz větších letounů, tak jako tomu je v nedalekých Karlových Varech.


Foto Zipacna1 (Wikimedia)

Provozovatelem veřejného vnitrostátního letiště Cheb je Aeroklub Karlovy Vary a správcem s dlouhodobou místní působností Ultralight Club Cheb. Jeho místopředseda Luděk Matějíček, do jehož kompetence spadají úkony spojené s realizací opravy, redakci Aerowebu sdělil, že společnost Swietelsky stavební by měla zahájit práce již v pondělí. V první fázi, kterou pokrývá stávající kontrakt, se oprava týká vzletové a přistávací dráhy. Cílem je dokončení prací do začátku června tak, aby během oslav stého výročí letiště plánovaných na 24.-25. června bylo možné dráhu otevřít. Dle pana Matějíčka by měla následovat druhá etapa s dalším tendrem na realizaci přejezdů a pojížděcích drah.

Letiště Cheb je naším nejstarším letištěm. Na základě zájmu rakousko-uherské armády bylo vybudováno v letech 1916 až 1917. Jak na svých stránkách uvádí správce letiště Ultralight Club Cheb, jednotka Fliegeretappen Kompanie Nr. 16 zahájila svou místní činnost 1. července 1917. Letiště se nacházelo oproti současné poloze blíže obci Dolní Dvory a na tomto místě ho od roku 2011 připomíná pomník. Zažilo i takovou událost, jako přistání slavné vzducholodi Graf Zeppelin II v roce 1939 před 120 000 diváky. Během válečných operací bylo v dubnu 1945 zničeno a přes pokus o jeho obnovu v roce 1947 zaniklo.

Tou dobou již bylo v provozu letiště v současné lokalitě blíže obci Horní Dvory, které vzniklo v roce 1940 jako tovární pro firmu Flugzeugwerk Eger, která se zabývala opravami a stavbou vojenských letadel pro Luftwaffe. Vyráběl se zde např. známý proudový stíhací letoun Messerschmitt Me-262 Schwalbe. Po válce bylo letiště opraveno a budováno jako mezinárodní a mělo mimo jiné fungovat i jako záložní pro Ruzyni. Tato idea však nepřežila nástup komunismu a místo mezinárodního se stalo letiště armádním. Koncem osmdesátých let začala nová éra civilního užívání letiště a opětovné zprovoznění betonové dráhy je jejím dalším významným milníkem.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letiště


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář