Boom představil dvoumístého předchůdce nadzvukového dopraváku

17.11.2016 1 příspěvek

Boom představil dvoumístého předchůdce nadzvukového dopraváku
Boom představil dvoumístého předchůdce nadzvukového dopraváku (Zdroj: Aeroweb.cz)

V Denveru sídlící startupová společnost Boom Technology v úterý představila technologický demonstrátor malého civilního supersonického letounu „Baby Boom“ XB-1. Dvoumístný stroj schopný přesahovat dvojnásobek rychlosti zvuku má posloužit hlavně jako létající laboratoř pro testování všech komponentů a technologií použitých při vývoji budoucího supersonického dopravního letounu. 

Podle zatím zveřejněných dat by měl být XB-1 dlouhý 21 metrů, s rozpětím přes pět metrů, o maximální vzletové hmotnosti mírně přesahující šest tun. Díky třem motorům General Electric J85-21, každému s tahem 15 kN, by měl být údajně schopen cestovní rychlosti kolem Mach 2,2. To vše přitom se zárukou maximálního pohodlí pro dvoučlennou posádku a s doletem kolem 1 000 námořních mil.


V úterý představený demonstrátor „Baby Boomu" XB-1 / Foto Boom Technology

Na projektu „Baby Boomu“ si chce Boom Technology vyzkoušet všechny klíčové technologie pro pozdější vývoj pětačtyřicetimístného dopravního stroje „Boom". Těmi jsou například celokompozitová konstrukce, vstupy vzduchu s měnitelnou geometrií, či zařízení regulující obtokový poměr proudového motoru.

Zakladatel a výkonný ředitel Boom Technology, Blake Scholl, chce již tak ambiciózní projekt dokončit do konce příštího roku, a to včetně kompletní certifikace XB-1. Hned o rok později by společnost chtěla představit finální verzi nového supersonického dopravního letounu, který by se měl do vzduchu podívat ještě před rokem 2020. K prvním zákazníkům, mezi kterými je s několika předběžně objednanými letouny například již letecká společnost Virgin Richarda Bransona, by se mohl nástupce legendárního Concordu dostat kolem roku 2023.


Dopravní Boom s jeho aktuálně vyvíjeným předchůdcem / Obrázek Boom Technology

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Ambice projektu

18.11.2016 v 1:37 Tom

Strašně hezky se to čte, ale...zatím vlastně neukázali nic než vizualizace a od těch je k realitě zatraceně daleko. A jestli chtějí zkoušet nějaké úplně nové technologie tak ještě dál. Když si vezmu že Cirrus Vision ukončil certifikaci až letos, po osmi letech od záletu prototypu, pochybuju, že by jim to šlo tak rychle jak tvrdí.

Odpovědět

Přidat komentář