V závodě RBAR v Ascotu zvítězil Hall před Doldererem a Archem

14.08.2016

V závodě RBAR v Ascotu zvítězil Hall před Doldererem a Archem
V závodě RBAR v Ascotu zvítězil Hall před Doldererem a Archem (Zdroj: Aeroweb.cz)

Do své druhé poloviny se dnešním závodem v anglickém Ascotu přehoupl letošní ročník seriálu Red Bull Air Race. Na dostihovém závodišti se nejlépe vedlo 300 koním Australana Matta Halla před Němcem Matthiasem Doldererem a Hannesem Archem z Rakouska. Martin Šonka skončil těsně před branami finále a bral body za páté místo. Smolný závod prožil nováček v Master Class Petr Kopfstein, který si nejprve časem vybojoval postupovou pozici, avšak krátce po skončení prvního kola byl diskvalifikován za porušení technických pravidel.

Kopfsteinova postupová radost a následné vyloučení

Jako první se ke statickému startu, kdy piloti vstupují do závodní tratě bezprostředně po vzletu, nachystal Michael Goulian a zaletěl v relativním bezvětří velmi slušných 1:05,783. V severoamerickém souboji jej vyzval Pete McLeod z Kanady, který se s Goulianem na mezičasech přetahoval o každou desetinku a nakonec jej těsně pokořil časem 1:05,376. Druhý duel proti sobě svedl domácího Nigela Lamba a stále se zlepšujícího Juana Velardeho ze Španělska. Britský pilot však neponechal nic náhodě a zaletěl v tu chvíli nový traťový rekord, když se poprvé dostal pod čas 1:05. Velarde sice skvěle odstartoval a díky vyšší náletové rychlosti byl na prvním mezičase lepší než Lamb, pak ovšem začal v porovnání čistých rychlostí ztrácet a na šesté bráně přišla chyba v podobě nerovného průletu, oceněná dvousekundovou penalizací, a tudíž následovaná nucenou rozlučkou s dnešním závodem.

Ve třetím duelu se představil první z dvojice českých pilot v Master Class Kopfstein. Nádherně vymalovaný závodní speciál rodáka z Karlových Varů se ladně pohyboval mezi pylony a výsledný čas 1:05,726 rozhodně vytvářel na jeho soupeře Nicolase Ivanoffa nezanedbatelný tlak. Francouz však od prvních mezičasů lehce navyšoval svůj náskok a cílovou pásku proťal také pod hranicí jedné minuty a pěti vteřin. Kopfsteinovi však dával jeho výkon reálnou naději na postup z pozice lucky losera. Čtvrtý souboj Američana Kirbyho Chamblisse a Jošiho Muroji z Japonska vyzněl lépe pro muže z Východu zejména díky absolutní výkonnosti obou závodních speciálů, přičemž Američan zřejmě nedokázal najít ideální poměr směsi, který by z jeho Lycomingu vymáčkl maximum možného.


Foto Red Bull Air Race

Velice sledovaný pátý duel zahájil svým letem Matt Hall. Druhý muž loňského pořadí letos doposud zaostával za svými očekáváními a věřil, že se časem 1:04,717 odrazí do lepší poloviny ročníku. Proti němu však stál Hannes Arch, druhý muž letošního průběžného pořadí. Rakušan nicméně od počátku nestíhal držet krok s časem svého soupeře a se závodem v Ascotu se měl rozloučit již po prvním kole. Šestý duel opět navnadil české fanoušky, neboť do něj zasáhl Martin Šonka. Peter Podlunšek ze Slovinska byl v tomto klání spíše outsiderem, přesto však předváděl velmi povedený čistý výkon. Jeho výsledný čas přes 1:07 však měl být pro českého pilota „lehkým“ soustem. Šonka ovšem na druhé bráně vyrobil nerovným průletem chybu a jeho dvousekundová penalizace rázem dodala celému souboji nový náboj. Český reprezentant nakonec přeci jen zrychlil na potřebnou úroveň a proklouzl do dalšího kola. Byla ale jasné, že se utká s některým z dvojice nejrychlejších mužů po prvním kole.

Úvodní kolo opět uzavíral duel prvního a posledního muže ze sobotní kvalifikace. Francois Le Vot se sice vyvaroval větších chyb, i jeho letoun však působil trochu „udýchaným“ dojmem a tomu odpovídal i celkový čas 1:07,615. Matthias Dolderer při své formě sice mohl letět na jistotu, i on však chtěl místním fanouškům ukázat to nejlepší a to se mu vskutku podařilo. Němec zapsal čas 1:03,715 a bylo jasné, že v dalším kole narazí právě na Šonku. Česká republika však v tu chvíli vůbec poprvé držela dvě postupová místa, neboť na čas mířil do druhého kola závodu i „šťastný poražený“ Petr Kopfstein.

Necelou půl hodinu po skončení prvního kola ovšem k nelibosti fanoušků z Česka a Kanady zasáhli rozhodčí. Ti totiž dodatečně diskvalifikovali McLeoda a Kopfsteina, oba za porušení pravidla o maximálních povolených otáčkách motoru. Oba letci se podle telemetrických dat dostali za povolenou hranici 2 950 RMP, díky čemuž získali závodní výhodu, a do dalšího pokračování tak nebyli připuštěni. Místo nich tak nečekaně postoupili Goulian (McLeodův soupeř v prvním kole) a Arch (druhý lucky loser v pořadí).

Nečekaný průběh druhého kola

Druhé kolo nicméně podle původního plánu zahajoval duel Ivanoffa a Halla. Francouz neletěl nijak špatně, nicméně za svým časem z prvního kola zaostal zhruba sekundu. Bývalý pilot australského letectva věděl, na jaký čas musí útočit, a dařilo se mu to od prvních mezičasů. Časem 1:04,728 nakonec vyřadil Ivanoffa ze závodu.

Další souboj, v němž McLeoda nahradil Goulian, přiměl Američana ještě jednou vytáhnout závodní speciál z hangáru a ze sebe to nejlepší. To se mu podařilo a čas 1:05,894 znamenal pro reprezentanta USA nejlepší osobní výkon celého víkendu. Japonec Muroja měl určitě na to Gouliana překonat, avšak na šesté bráně zvolil lehce chybnou trajektorii a koncem křídla ustřihnul špičku jednoho z pylonů, což automaticky přidalo 3 sekundy k jeho celkovému času. Ani traťový rekord tak Murojovi nestačil na postup mezi finálovou čtyřku.

Lambovi, který by byl proti Kopfsteinovi jasným favoritem, nečekaně přibyl těžký soupeř v podobě Archa. A Archovi se podařilo zaletět skvělých 1:04,818 bez penalizací. Lamb byl na mezičasech střídavě rychlejší a pomalejší, tento trend však vydržel i do cíle, v němž byl nakonec Brit o dvě desetiny později než jeho soupeř a k nelibosti domácích fanoušků se loučil před branami finále.


Foto Red Bull Air Race

Závěrečný duel dne obstarali první dva muži včerejší kvalifikace a byl z toho excelentní souboj. Šonka přesným letem bez větších výkyvů stanovil v cíli čas 1:04,545. Vzhledem k Doldererově výkonu v prvním kole však musel spoléhat, že Němec udělá nějakou větší chybu. To se však nestalo, neboť Dolderer znovu stanovil nový traťový rekord 1:03,266 a ukázal, proč je letos průběžným lídrem celkového pořadí.

Diskvalifikace Gouliana a selhání Archa

Finálové kolo postavilo všechny piloty na stejnou úroveň a jejich jediným soupeřem se staly stopky. Jako první se na start postavil Hall, aby vynikajícím časem 1:03,426 stanovil medailovou hranici zbylé trojici. Pro sebe trochu nečekaný průběh závodu chtěl dalším vylepšením výkonu oslavit druhý letící Goulian, na perfektní výsledek svého předletce však nezaútočil, neboť byl těsně po protnutí cílové brány diskvalifikován za překročení maximálního povoleného přetížení 10 G, což pro něj v tu chvíli znamenalo konec bez platného finálového času.

To Arch chtěl minimálně stáhnout svou ztrátu na Dolderera v celkovém pořadí, k tomu je však potřeboval v Ascotu nutně porazit. Rakušan se však zcela nepochopitelně záhy po průletu první brány odchýlil od předepsané tratě, neproletěl následnou bránu a byl podobně jako Američan před ním diskvalifikován. Lepším časem z předchozího průběhu soutěže však držel medailovou pozici.

Dolderer před posledním letem dne věděl, že pokud se nedopustí chyby hodné diskvalifikace, skončí v Ascotu nejhůře druhý. Vzhledem ke svým výkonům po celý den však pochopitelně toužil po vítězství. Od úvodních mezičasů však ztrácel na Halla desetinky sekund a v cíli se musel spokojit s časem 1:04,887 – a tedy „až“ druhým místem.

V celkovém pořadí si nicméně Němec pohodlně udržel vedoucí příčku před Archem a Hallem, před nimiž má 18bodový, resp. 20bodový náskok. Martin Šonka získal v Ascotu 6 bodů za páté místo a v celkovém pořadí je osmý s 20 body.

Sérii nyní čeká pouze třítýdenní pauza, po níž se závodníci pustí na poslední evropskou trať v německém Lausitzu. Kvalifikace je na programu tradičně v sobotu, závod se pak odehraje v neděli 4. září.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář