Simulace létání přestává být jen hrou a stává se přinejmenším kvalifikovanou zábavou, pro mnohé možná i prvním krokem na profesní dráze v letectví. Řeč je o online simulaci civilního letového provozu na internetu.
Je těžké vystopovat, koho prvního napadlo propojit domácí simulátory do počítačové sítě a zvýšit tak realitu simulace. Od propojení virtuálních pilotů byl jen krůček k dalšímu zdokonalení - přidat k pilotům i virtuální řídící letového provozu, kteří poskytují online služby řízení letového provozu. Dnes zhruba po šesti letech vývoje se může k síti s živými řídícími letového provozu a stovkami současně připojených pilotů zdarma přidat každý virtuální pilot pomocí Internetu.
Na světě najdeme nejméně dvě podobné sítě, na kterých může každý testovat svoje dovednosti buď jako virtuální pilot nebo jako virtuální řídící.
Technicky je vše tvořeno několika servery rozmístěnými různě po světě - jeden z nich je díky českým nadšencům umístěn i u nás. Účastníci provozu vidí v podobě okolního letového provozu a virtuální řídící vidí obrazy letadel na simulátoru radaru. Všichni navzájem se rovněž slyší, takže komunikace mezi pilotem a řízením letového provozu neprobíhá prostřednictvím klávesnice, ale stejně jako ve skutečnosti, pomocí mikrofonu a sluchátek.
Hlavní předností síťové simulace je vyšší míra napodobení reality.
I zkušení simulátoroví piloti jsou zprvu překvapeni tím, jak simulace běží nekompromisně v reálném čase, v reálném dění; není tu možnost stopnout simulátor nebo dlouho přemýšlet nad dalším postupem - ve sluchátkách tu stále slyšíte komunikaci řídícího s letadly a ten na vás naléhá, okolní letadla se rychle přibližují - virtuální pilot musí reagovat rychle a správně v jakékoliv situaci, která není určena programem, ale vzniká skutečně online.
Jak se připojit ? Stačí k tomu velmi málo !
Pro připojení simulátoru k síti VATSIM je potřeba překvapivě málo hardwaru i softwaru:
- průměrný domácí počítač s letovým simulátorem (MSFS98 až MSFS2004 nebo X-plane),
- běžné připojení k internetu,
- sluchátka a mikrofon,
- registrace na síti online simulace a software pro připojení ( vše zdarma ),
- spoustu volného času.
Dokoupené berany i pedály k ovládání letadla místo tradičního joysticku jsou tu běžné. Jako vrchol technických možností simulace se vyskytují i domácích kokpity sestavené z dílů skutečných letadel a lze natrefit i na kompletní kabinu Jumba B747.
Provoz sítě je nepřetržitý, ale nejvíce letadel a řídících naleznete na velkých dopravních letištích ( např. LKPR ) ve večerních hodinách.
Virtuální piloti nemusí před letem nijak prokazovat své pilotní dovednosti - každý létá na co stačí a tak začátečníci i ostřílení kapitáni se zde pohybují vedle sebe. Piloti také nejsou omezováni ve
výběru destinací ani použitých letadel - letíte si zcela svobodně kam a s čím vás napadne. Noví piloti obvykle nejdříve požádají přítomného řídícího o trpělivost a již následuje první
online let. Pak již je na řadě jen zdokonalování se v podobě studia map, frazeologie, postupů a předpisů, aby se z pilota - nováčka stal zkušený online letec.
Studiu je poskytována podpora - ke stažení jsou k dispozici mapy, pilotní tutoriály, virtuální NOTAMy a mnohdy se pořádají se i specializované tréninkové slety.
VATSIM je určen především k simulaci postupů civilního provoz za podmínek IFR, ale řada zájemců si zde poletuje také za VFR. Pro IFR je však k dispozici velká informační databáze - kromě zmiňovaných map je tu databáze letových plánů pro Evropu, NAT tratě pro lety přes Atlantik včetně manuálů k nim, online plánovače i validátory tratí v systému EUROCONTROL, systém na sledování a vyhodnoceni letů a další.
Na "druhé straně barikády", odděleně od pilotů, posedávají za simulátory radarů virtuální řídící a s laskavostí jim vlastní odbavují každé letadlo, které se v jejich prostoru objeví. Virtuální vzdušný prostor je zde rozdělen obdobně jako ten reálný, takže se setkáte s pozicí například Praha Radar, Praha Approach, Ruzyně Tower i Ground. Při VFR poletování můžete narazit i na virtuálního AFISáka a samozřejmě Praha Info. Všichni řídící na síti procházejí - na rozdíl od pilotů - poměrně složitým tréninkem a pro výkon činnosti virtuálního ATC musí získat od svého VACC příslušnou virtuální "licenci".
Virtuální řídící jsou sdruženi ve svém domovském VACC ( Virtual Area ControlCenter ), což je virtuální obdoba oblastního centra ŘLP.
VACC si jednak vzájemně domlouvají koordinační dohody a především udržují aktuální informační databázi FIRu, aby obsahovala vždy platné informace pro virtuální piloty - aktualizace jsou i zde v cyklech podle reálného AIRAC.
|
Na virtuální provoz se můžete kdykoliv dívat - bez jakékoliv registrace. Ukáže ho volně stažitelný prográmek ServInfo, zobrazující detailně aktuální stav virtuálního provozu na VATSIMu.
Jak je to s online s létáním v Čechách ? Více než dobré !
Tuzemští příznivci VATSIMu se shromažďují ve
VACC_CZ - českém virtuálním centru řízení letového provozu. VACC se navenek projevuje hlavně webovými stránkami, na kterých najdete vše potřebné - návody k připojení, mapy pro navigaci, nástroje pro činnost ATC i kvalitní diskusní fórum pro všechny zájemce v českém jazyce.Kromě toho VACC organizuje čas od času virtuální letové akce mnohdy s účastí mnoha set pilotů z celého světa.
Takové slety prověří dovednosti pilotů i řídících nebývalou měrou a právě v nich je těžiště této zábavy. Můžete si například v sobotu večer zalétnout z Frankfurtu do Prahy třeba na akci "LKPR Real Traffic Day" , kde kromě vás letí dalších skoro 100 letadel tak váš FMC musí rychle profičet LOMKI1S, pak musíte přesně utočit vektory do ILS 24ky podle pokynů vždy chladnokrevného direktora a protože máte pořadí pět, tak po dosednutí vás věž i ground žene co nejrychleji ke gatu, abyste nepřekážel zástupu dalších zájemců o přistání.
Bývají to neobvyklé zážitky, který mnohdy překvapí i reálné piloty a navozený pocit účastníka skutečného letového provozu je asi hlavní důvod, proč síť VATSIM již přilákala téměř 150.000 účastníků z celého světa a více než 100 zemí zde aktivně provozuje virtuální řízení letového provozu ve svém virtuálním FIR.
V těchto počtech se lidé z českého VACC-CZ nijak neztrácejí.
Mezi těmi, kteří se o český FIR starají, najdete reálné i virtuální piloty a řídící, ale také nezbytné odborníky na hard/software, komunikační techniku i pracovníky ze zcela odlišných profesí. VACC CZ je početně malý ale výkonný tým, který si již zasloužil uznání v Evropě a služby poskytované českými virtuálními řídícími jsou piloty ze všech zemí vysoce ceněny.
|
ČSAVirtual sdružuje ty virtuální piloty, kteří chtějí postupovat při svých online letech důsledně podle reálných letových plánů skutečných aerolinií, chtějí dodržovat postupy podle předpisů ČSA a následně reportovat záznamy svých letů k vyhodnocení. Hlavně však chtějí dobře reprezentovat značku ČSA ve virtuálním i reálném světě.
Odměnou jim je jednak zážitek z virtuálního online letu ale i možnost dosáhnout na některou ze zajímavých odměn, kterou těm nejlepším poskytují skutečné ČSA, a.s..
Obrázky použity s laskavým svolením Tomáše Gureckého.