Snad trochu ve stínu nedávno oznámené obnovy seriálu leteckých závodů Red Bull Air Race zůstal světový šampionát v motorové letecké akrobacii kategorie Unlimited. Mistrovství, které letos hostí americký Texas, dosud značně potrápilo počasí a program proto nabírá zpoždění. Přesto se díky výsledkům v dosavadních disciplínách mezi třiapadesátkou soutěžících pilotů neztrácejí ani dva čeští akrobati Martin Šonka a Petr Kopfstein.
Ačkoliv byl letový program mistrovství zahájen již 10. října a desetidenní šampionát by se měl nyní pomalu chýlit ke konci původně vypsaných čtyř programů, vinou silného větru, nízké oblačnosti a deště se teprve předevčírem - po sedmi dnech od zahájení - podařilo všem závodníkům odlétat první povinnou sestavu. Tím si pořadatelé připsali smutný rekord, když "trumfli" šampionát z roku 2009 v britském Silverstonu, kde bylo potřeba k odlétání povinné sestavy bezmála pět dní.
Video WAC 2013
V současné chvíli byla soutěž přerušena před koncem druhého programu - volné sestavy, jejíž dokončení je nutné, aby byly konečné výsledky mistrovství platné. Pokud by se tedy nakonec nestihly odlétat tajné sestavy, má momentálně k celkovému triumfu nejvíce našlápnuto Michail Mamistov z Ruska, který se po nadprůměrně hodnocené povinné sestavě a excelentním volném programu vyhoupl do čela celkového hodnocení.
V Americe však bodují i čeští piloti. Martin Šonka, sedlající vlastní Extru 300SR, se během povinných sestav dlouho držel na "bramborové" příčce a po konečném dolétání programu obsadil umístění o jedno místo horší. Petr Kopfstein, létající na vypůjčené Extře 330SC, byl po konci prvního programu 22. Oba závodníci však již zasáhli i do druhé disciplíny, přičemž Šonka si pohoršil na celkové 15. místo a Kopfstein se mu naopak přiblížil na 19. příčce. Volnou sestavu však musí odlétat ještě sedm soutěžících.
Kromě nepřízně počasí však mistrovství postihla i kritika některých soutěžních týmů, které nejsou příliš nadšené organizací takto vrcholné sportovní akce. Rozpaky budí například frekvence soutěžních letů vzhledem k provozu na hostitelském letišti North Texas Regional Airport (KGYI), kdy nejenže nesoutěžní provoz letiště stále probíhá, ale údajně mají často výcvikové lety přednost před soutěžní akrobacií.