Potvrzeno! Série vzdušných závodů Red Bull Air Race se vrátí v roce 2014. Celkem sedm podniků v šesti zemích představí rychlé létání mezi pylony a vrátí ostré souboje na hranici až 12 G na scénu po tříleté pauze. České fanoušky však může těšit dvojnásob, že se ve startovním poli opět objeví i nejznámější český letecký akrobat současnosti Martin Šonka.
Video Red Bull Air Race
"Všichni jsme poslední tři roky tvrdě pracovali, abychom vylepšili některé bezpečnostní prvky závodění a vynesli celý sport na vyšší úroveň. Nikdy jsme nespustili oči z cíle a neudělali to ani skvěli piloti a fanoušci po celém světě, jejichž zájem o letecké závody zůstal během posledních tří let neuvěřitelně vitální. Nemůžeme se dočkat, až se vrátíme v únoru 2014 do vzduchu," prohlásil na tiskové konferenci k oznámení nové sezóny 2014 CEO Red Bull Air Race Erich Wolf.
Právě na přelomu února a března příštího roku otevře nový ročník "vzdušné formule 1" závodní víkend v Abú Dhabí. Brzy poté bude následovat souboj mezi pylony na jezeře Putrajaya v nově budovaném stejnojmenném hlavním městě Malajsie. Tour se poté přesune do Evropy a pro české fanoušky bude asi nejdostupnějším podnikem červencový závod v polské Gdyni na břehu Baltského moře. Evropskou část uzavře první ze "suchých" závodů, a to na slavném závodišti ve středoanglickém Ascotu.
Poté se Red Bull Air Race přesune ke dvěma závodům ve Spojených státech amerických. Prvním bude zářijový víkend v dallaském Forth-Worthu v Texasu. O necelý měsíc později bude následovat šestý závod, tentokrát nad automobilovou závodní dráhou v Las Vegas. Sezóna 2014 by měla vyvrcholit začátkem listopadu opět po přesunu na asijský kontinent, konkrétně do Číny.
Startovní pole bude čítat 12 již osvědčených jmen z minulých ročníků v čele s posledním dvojnásobným vítězem celé série Britem Paulem Bonhommem. Proti němu však budou stát i předchozí vítězové, Hannes Arch z Rakouska či Američan Kirby Chambliss, nebo nestor závodů RBAR Maďar Peter Besenyei. Dalším Britem ve startovním poli by měl být Nigel Lamb, vedle něj pak Matt Hall z Austrálie, Nicolas Ivanoff z Francie, Michael Goulian z USA, Němec Matthias Dolderer, Japonec Jošihide Muroja či Kanaďan Pete McLeod. Pro nás bezesporu nejlepší zprávou je však účast českého pilota Martina Šonky, který celou dvanáctku uzavře.
Bonhomme po zisku mistrovského titulu 2010 / Foto Matěj Lelek
Dosud blíže nespecifikovanou novinkou by měl být také první ročník Challengers Cupu, který by měl sloužit coby předstupeň hlavní soutěži Red Bull Air Race. Pro piloty, kteří se do něj kvalifikují, bude představovat příležitost ukázat své dovednosti a nasbírat zkušenosti na závodních tratích RBAR. Tito piloti se také budou účastnit řady výcvikových kempů společně s piloty hlavní série.
Seriál závodů se vrátí po vlivem nejrůznějších faktorů předčasně uzavřené sezóně 2010 a následné tříleté pauze, zdůvodněné potřebou zvýšit bezpečnost závodění a stabilizovat kalendář závodů. Novými technickými opatřeními by tak mělo být například standardizování motorů a vrtulí používaných v závodních speciálech, z pasivních opatření zmiňme odlehčení nylonu používaného k výrobě závodních pylonů. Právě závodní pylony by se též měly zvýšit ze současných 20 metrů na 25 metrů. Úpravou prošla i pravidla, za překročení limitů rychlostí či přetížení by nově měly následovat tvrdé postihy a nikoliv jen závodní penalizace.