Americký výrobce Sonex Aircraft, který se zabývá výrobou velmi malých letadel, přichází na trh s jednomístným tryskáčem SubSonex Jet poháněným českým proudovým motorem PBS TJ-100. Prototyp první generace SubSonex JSX-1 poprvé vzlétl už v roce 2011 a měl sloužit k ověření životaschopnosti projektu. Od konce července letošního roku bude možné SubSonex objednávat přímo u výrobce.
Prototyp SubSonex Jet JSX-1 / foto Sonex Aircraft
Ve výrobě je nyní druhá generace stroje JSX-2, která přináší některá konstrukční zlepšení včetně zatahovacího podvozku, padákového záchranného systému nebo zvětšeného kokpitu. Již podle konstrukce samotného stroje je zřejmé, že nepůjde o stroj určený pro dlouhé cestovní lety nebo výcvik, ale spíše k létání pro radost.
Výkonnostní parametry SubSonex Jetu výrobce nezveřejnil a zdůraznil, že o maximální rychlost nebo dostup vlastně vůbec nejde. Letoun bude určen především pro piloty, kteří chtějí vlastnit "tryskáč", ale nemají prostředky pro létání na dopravních letadlech nebo bizjetech.
Přístrojová deska JSX-1 / foto Sonex Aircraft
Proudový motor PBS JT-100 vyrábí česká První brněnská strojírna Velká Bíteš. Pohonná jednotka je dodávána v několika verzích a uplatnění našla v nejrůznějších typech létajících strojů. Za zmínku jistě stojí experimentální verze legendárního Blaníku L-13 TJ.