Rychlost B777 před nehodou klesla až na 103 uzlů, vinou pilotů

10.07.2013 4 příspěvky

Rychlost B777 před nehodou klesla až na 103 uzlů, vinou pilotů
Rychlost B777 před nehodou klesla až na 103 uzlů, vinou pilotů (Zdroj: Aeroweb.cz)

AKTUALIZOVÁNO 10. července, 12:20

Poslední informace z vyšetřování sobotní nehody jihokorejského Boeingu 777 v San Francisku ukazují, že nehodu způsobil pilot letící svým řízením stroje. Při vizuálním přiblížení neuhlídal klesající rychlost, když se stejně jako další členové posádky v kokpitu domníval, že ji udržuje na zadané přistávací hodnotě systém automatického řízení tahu. Letoun se navíc v konečné fázi nacházel pod publikovanou sestupovou rovinou. Informovali o tom američtí vyšetřovatelé.

" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" dequeue="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" pause="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" resume="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" seek="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" mute="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" unmute="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" resize="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" playcontent="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" playfromobject="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" replaycontent="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" playnextinqueue="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" queuefromobject="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" emptyqueue="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setqueueautoplay="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getqueue="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getcontententry="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" stopcontent="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getvolume="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setvolume="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" ismuted="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getplayerjs="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setdefaultplayer="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setadsection="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setadkeyvalue="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setadexchangevalue="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setadvisibility="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setdatasrc="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setfilekey="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" switchplayerinstance="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" switchadcontext="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" switchtrackingcontext="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" gofullscreen="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setmaxbitrate="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" switchbitrateid="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getbitrateid="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setautobitrateswitch="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getavailablebitrates="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setgrouporder="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" getshareoptions="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" setclosedcaptions="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" senduimessage="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" reportanalytics="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }" javascriptloaded="function () { return eval(instance.CallFunction("" + __flash__argumentsToXML(arguments,0) + "")); }">
Video zachycující průběh nehody

Podle vyšetřovatelů Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) byli v době nehody v kokpitu tři piloti, všichni členové posádky. Vizuální přiblížení (sestupová rovina ILS byla mimo provoz) na dráhu 28L probíhalo zprvu přesně dle publikovaných postupů. Vypočítanou přistávací rychlostí měla být hodnota 137 uzlů indikovaných (IAS, relativní rychlost vůči nabíhajícímu vzduchu). Piloti se podle svých výpovědí domnívali, že systém automatického řízení tahu byl po dobu přiblížení aktivní.

Když stroj míjel hranici 500 stop nad mořem, měl rychlost 134 uzlů IAS. Světelné sestupové přiblížení PAPI ukazovalo polohu pod sestupovou rovinou (tři červená světla na jedno bílé). Pilot reagoval přitažením sloupku řízení, aby zmírnil sestup, a domníval se, že letoun zareaguje zvýšením tahu. Teprve když stroj míjel hranici 200 stop v rychlosti 118 uzlů IAS a PAPI ukazovalo čtyři červená světla, uvědomila si posádka, že rychlost letounu systém řízení nereguluje.

Osm sekund před nárazem jeden z pilotů v kokpitu nabádal k manuálnímu zvýšení rychlosti, která mezitím postupně klesala až na 103 uzlů IAS, když letoun před blížícím se pádem varoval třesením sloupku řízení, tzv. stick-shaker, a zvýšením tahů motorů pro kritické nebezpečí pádu (systém řízení tahu byl pouze v pohotovostní poloze). Letadlo již nestihlo zrychlit dostatečně a na břeh narazilo ocasní částí trupu v rychlosti 106 uzlů IAS. Pracovníci NTSB dále uvedli, že světelný systém pro přiblížení za viditelnosti PAPI byl před nehodou plně funkční, později jej ovšem poničil vrak havarovaného boeingu.

Jihokorejské ministerstvo dopravy v pondělí ráno uvedlo, že třiačtyřicetiletý pilot letící, držitel průkazu ATPL, měl nalétáno bezmála 9 800 hodin a za kniplem Boeingu 777 přistával v San Francisku poprvé. V době nehody řídil stroj z levé sedačky. Jelikož se na "triple-seven" teprve zacvičoval, letěl pod dohledem tréninkového kapitána, který vykonával i funkcí velitele letounu a seděl coby instruktor vpravo. Třetím pilotem v kokpitu byl podpůrný první důstojník (relief first officer).

Boeing 777 společnosti Asiana Airlines havaroval v San Francisku v sobotu večer středoevropského času. Ze všech 307 lidí na palubě nehodu nepřežily dvě Číňanky, šest lidí zůstává v kritickém stavu, přes 180 lidí vyvázlo bez zranění.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

není to podobné ?

08.07.2013 v 20:53 Honza

nehoda B-777 rok 2008 , ztráta tahu motorů z důvodů námrazy v palivu na finále přistání. viz "Report on the accident to Boeing 777-236ER, G-YMMM, at London Heathrow Airport on 17 January 2008" http://www.aaib.gov.uk/publications/formal_reports/1_2010_g_ymmm.cfm

Odpovědět

RE: není to podobné ?

09.07.2013 v 10:00 Adam Zuska

Honzo, průběh je možná podobný, ale příčiny se zdají být odlišné. Ale jsou to stále teprve tři dny po nehodě, řada podstatných okolností může ještě vyplavat na hladinu... (Sanfranciského zálivu :))

Odpovědět

pilot se na novy typ skoli rovnou na levou sedacku?

09.07.2013 v 14:16 Lubor

... ten chlapik mel dost naletano na B-747. I kdyz to byl asi zkuseny kapitan, pripada mi zvlastni skolit na novy typ rovnou do pozice kapitana, tj. na levou sedacku. Ocakaval bych, ze se nejprve preskolim na pravou sedacku, tj. F/O, tam naletam nejakou dobu, aby se clovek szil s faktem, ze napr. mam "pouze" po jednom motoru na kazde strane (a asi i dalsimi vecmi), a pak teprve bych se skolil na kapitansky flek. Je postup, ktery ony aerolinky uplatnily v praxi bezny, nebo je to tak, jak se domnivam?

Odpovědět

RE: pilot se na novy typ skoli rovnou na levou sedacku?

11.07.2013 v 15:22 JW

Tvoje domněnka je mylná, je to běžný postup, direct entry captain

Odpovědět

Přidat komentář