Život na lince

03.01.2013 19 příspěvků

Věřím, že většina z nás dokáže snést určitou míru stresu, ale nervy máme jen jedny. Tohle je pouhý útržek z mého života profesionálního pilota. Práce, která je mnohdy ideální jen v představách...

Život na lince
Život na lince (Zdroj: Aeroweb.cz)

Tento článek je překladem originálu Life on the Line nejmenovaného pilota společnosti Ryanair - pozn. redakce

Stres je tichý zabiják

Včera večer jsem se přesouval na sem letiště, odkud budu létat během příštích pěti dnů. Je to naše nová báze. Nikdy předtím jsem tu nebyl a neznám dobře ani místní „speciality“ (bezpečnost, místnost pro posádky, kde se najíst, kam zajít, jak se dostat do hotelu…). Ačkoliv jsem si většinu „přípravy“ udělal hned během prvního dne svého právě končícího volna, ještě v pátek jsem čekal na konečný rozpis služeb, abych mohl zahájit složitý proces rezervace ubytování a maraton rozesílání čísla své platební karty po celém internetu (abych se tím vyhnul poplatkům za jejich případné storno na poslední chvíli). Prošel jsem běžné weby, ale i tak mi to zabralo dobré dvě hodiny, než jsem narazil na správný hotel, lety, během kterých se povezu na jump seatu, postahoval důležité informace o letištích a naučil se místní zvyklosti, které by po mě šéfpilot nové báze mohl vyžadovat.

Předchozí noc jsem strávil na Stanstedu jenom proto, že včera – v poslední den mé dovolené – neletěl žádný spoj sem na naši novou bázi. Jinými slovy, místo tří dnů dovolené jsem měl jenom dva dny volna, abych mohl jít následující den vůbec do práce, a z těch dvou dnů jsem ještě jeden strávil plánováním toho celého výletu. Je zbytečné dodávat, že jsem si zrovna moc neodpočinul. Ale co já přece můžu vědět, vždyť rozpis „pět dní služba - čtyři dny volno“ byl schválen vědci až z NASA…

A tak si jako hrdý astronaut kráčím terminálem směrem k bezpečnostní kontrole. Na Stanstedu je celkem klid, žádné fronty. V hotelu jsem si jako obvykle připravil svá kabinová zavazadla, notebook hezky navrchu na oblečení a všechny tekutiny poctivě rozdělené do stomililitrových lahviček. Jsem si bezpečně jistý celým tím procesem kontroly, otevírám nyní všechna svá zavazadla, stoupám si do oddělené řady pro personál aerolinek, ukazuji ID a procházím detekčním rámem. Ozývá se varovný signál a rázem u mě stojí příslušník ostrahy letiště a začíná mě rukama osahávat na genitáliích s dotazem, zdali mám při sobě něco ostrého a kam dnes letím – všechno asi tak ze vzdálenosti pěti centimetrů od mých úst, snad aby se přesvědčil, že nejsem pod vlivem nějaké lihoviny. Stručně mu odpovídám a raději si rychle balím své tašky, abych už byl co nejdřív na cestě ke gatu.

V tom se mě však jiný člen ostrahy ptá, jestli může prohledat můj kufr, na což samozřejmě přikyvuji, co taky jiného můžu říct. A tak všechny mé pečlivě složené a vyžehlené košile záhy opouští meze mého kufru a vybrané kusy spodního prádla dokonce okusí „čistotu“ místní podlahy. Vzhledem k za mnou postávajícím dámám z jiné posádky je to docela trapné. Sekuriťák, kterého ani na chvíli nenapadlo, že by se mohl třeba omluvit, nyní bere do rukou mé 100ml lahvičky a začíná je podrobovat jakémusi výzkumu. A tak mine deset minut, abych byl, poté co jsem si sebral všechny své věci, na cestě k odletu a pevně doufám, že mám to nejhorší z dnešního dne za sebou a už mě čekají jen samé skvělé zážitky.

Kam se poděl respekt? Kam se poděla slušnost?

Pomalu přicházím k odletům, když mě zastavuje slečna zpoza jednoho z pultíků. Takový ten stánek, kde se primárně kontroluje velikost příručních zavazadel nebo si tu můžete zaplatit přednostní odbavení. Slečna se ptá, kde mám svou ID kartu. Odpovídám, že ji mám pod bundou a proč se vlastně ptá. Konec konců, není tady kvůli ostraze a do budovy už jsem se stejně dostal. Přišla však studená sprcha. „Jste povinen mít ID kartu vždy viditelně na vrchu, můžete si ji vyndat?“ Pardon? Asi jsme se ještě nepotkali, jak že se jmenujete? Kam se poděl nějaký respekt???

Konečně jsem u gatu. Ujišťuji se, že obrazovka ukazuje status „on-time“ u mého letu, tedy že poletíme na čas. Jako obvykle je tu dlouhá fronta cestujících. Gate agent právě oznámil začátek boardingu. Všechno konečně vypadá dobře. Poslušně se snažím dodržovat zásady jumpseatingu. Částí mé domácí přípravy bylo totiž i studium předpisu č. 23 ohledně tohoto druhu cestování, který je pochopitelně určen výhradně pro členy posádky. Píše se v něm, že bych měl na palubu vstoupit jako poslední, a tak zatím v klidu sedím a sleduji ten mumraj pasažérů.

Vidím, že jeden z cestujících byl před nástupem do letadla vyzván agentem k předložení svého příručního zavazadla, asi že je moc velké. Pánovi je asi 80 a cestuje evidentně sám. „Pane, vaše taška se musí vejít do tohoto rámu, jinak musíte zaplatit 50 liber poplatek.“ Samozřejmě, že se tam ta taška nevešla. Trochu jsem se do toho vložil a navrhl jsem, aby to vyzkoušeli kolečky nahoru. Bohužel, ani to nefungovalo. A tak ten 80letý pán, vkleče a před zraky všech ostatních pasažérů, přerovnává své oblečení a snaží se ho co nejvíce uhladit, aby se kufr trochu ztenčil. Poté, co gate agent tyto pokusy sleduje s vytrvalým úšklebkem, zavazadlo se konečně do rámu vejde. Je mi vážně stydno. Raději ze sebe sundavám cokoliv, co ze mě dělá de facto člena posádky na tomhle letu (což není tak jednoduché, když podle předpisu č. 23 mám mít na sobě celou uniformu…). Nakonec ke mně přichází dispečer od gatu a ptá se: „Kámo, jaké je tvé identifikační číslo?“ Jednak nejsem váš „kámoš“ a druhak mě moc těší… Kam zmizela obyčejná lidská slušnost?

S příchodem do letadla zjišťuji, že vedoucí kabiny není zrovna z těch pohodových. Ihned po mě chce ID (žádný pozdrav nebo jak se mám, proč taky…). Ale co, je to běžný postup, tak pokorně ukazuji kartu. Mám s sebou dvě tašky. Gate agenta jsem se předtím ptal na počet cestujících, takže vím, že jich je jenom 118. Neměl by být žádný problém vzít si s sebou zavazadla na palubu, ale vedoucí kabiny chce, abych jedno z nich nechal v zavazadlovém prostoru a žádá dispečera, aby ho odnesl dolů. Zkusil jsem vyjednávat, protože to vypadalo, že v přihrádkách nad hlavami cestujících je místa víc než dost. Její odpověď ale zní: „Jste si vědom procedury jumpseatingu?“ Aaaaaa, klid, nerozčiluj se, říkám si. Za pár minut budeš sedět a pustíš si příjemnou hudbu. Myslím také na studené pivo, které na mě čeká po příletu. Takže se nakonec usměju a přizpůsobuji se…

O pár minut později, poté co jsem se seznámil s posádkou, jsem si našel pěkné místo mezi cestujícími (když jsou volná místa v kabině, na jump seatu nebudu…), samozřejmě mimo řady 1, 2, 16 a 17, a zhluboka jsem se nadechnul. Už to mám skoro za sebou, tak můžu v klidu odpočívat. Po vzletu trpělivě čekám na dokončení checklistu a hypnotizuji obrázek bezpečnostního pásu, který ne a ne zhasnout. Chci co nejrychleji najít svá sluchátka, abych se vyhnul všem těm oznámením, která budou za chvilku následovat. Bohužel, kontrolka zůstává svítit až do dostoupání letové hladiny, asi aby posádka mohla dostat svá teplá jídla, která šla hned po vzletu do trouby.

A tak tedy poslouchám několik hlášení, snažících se prodat noviny, cigarety, teplé jídlo a další služby. Jako obvykle je hlasitost úplně na maximum, takže ani nemůžu zavřít oči, abych si na pár minutek zdřímnul. Navíc, miminko za mnou nepřestalo od pushbacku brečet.

Jakmile zhasíná bezpečnostní pás, zvedám se a jdu si pro tašku, jen abych si uvědomil, že sluchátka mám v té druhé tašce, kterou jsem se nutně musel na žádost vedoucí kabiny vzdát. Můžu si v tu chvíli jen povzdechnout a poslouchat, jak se ona vedoucí právě snaží prodávat kalendáře…

Konečně dorážím do cíle. Jak už jsem se zmínil, neznám to tu, takže následuji ostatní cestující a procházím celou pasovou a celní kontrolou. Po patnácti minutách stání ve frontě jsem konečně venku. Je tma, zima a prší. Jsem unavený, ale mám před sebou vidinu studeného piva, teplého jídla a pohodlné hotelové postele. Na letišti ale není žádný taxík ani autobus. Už tu čekám půl hodiny, úplně promočený a v tu chvíli stojí můj život za houby.

Díky jízdě taxíkem a několika eurům nakonec dorazím do hotelu, kde ovšem nikdo není. Je to malý rodinný hotel a nikdo mě evidentně nečeká. Recepční po chvíli nacházím v hotelové kuchyni. Konečně jsem se dostal do pokoje, zapínám topení, nařizuji na ráno dva budíky, připojuji se přes wifi na skype, věším si košile pomačkané kontrolou na londýnském letišti a za chvíli mířím do baru.

Během jídla si procházím počasí v mé zítřejší destinaci (díky bohu za wifi signál v restauraci). Je to ale špatný nápad – hned ráno mě čeká dvakrát Polsko a předpověď dává mlhy po celé zemi, bude to opravdu výzva. Ale co, zapomenu na to, může se to ještě zlepšit, tak volám na číšníka: „Můžu dostat ještě jedno? Malý, prosím!“

Jsem jen maximálně vynervovaný!

Ve 4:15 ráno vypínám už druhý budík a musím vstávat, abych nezaspal a neměl hned první „áčko“. Nespal jsem dobře. Zdálo se mi o go-aroundech, odklánění na ukrajinská letiště za sněhových bouří… vše navíc s letovými hladinami v metrech a s ruským ATC. Netuším proč. Ani od žaludku mi není dvakrát – nechci zacházet do detailů, ale toaletu jsem za noc navštívil několikrát.

Dorážím na terminál a mým prvním úkolem je sehnat velké latté, protože v hotelu se snídaně nepodává před šestou hodinou ranní. Hotovo, dále je na řadě jídlo, a tak se zastavuji pro několik šunkových sendvičů, jaké se prodávají na pumpách. Otázkou je, jestli mi místní „ochranka“ povolí tekutiny. Měl bych si pití koupit před bezpečnostní kontrolou? Nevím, jestli tu je nějaký obchod nebo automat po kontrole, tak to riskuji a dva drahé pomerančové džusy končí v mé tašce.

Postavil jsem se do fronty na kontrolu a zjistil jsem, že mám jen 48 minut do plánovaného odletu a možná se tu tak hned uvedu pozdním příchodem. Ouha. Doufám, že druhý pilot nezpanikaří a nebude volat na plánování posádek přesně 44 minut před odletem, když mě nikde neuvidí. Nezná mě, já neznám jeho a nevím, kam zavolat a ujistit ho, že za pár minut jsem tam. Začínám se nervovat.

Kontrola mi samozřejmě vzala oba mé džusy, ale hlavně, že už jsem za ní. Vypadá to, že dneska budu mít žízeň a nejsem si jistý, jestli je v briefingové místnosti voda. Zítra už budu chytřejší. Jsem konečně na kýžené straně letiště a rychle běžím k místnosti posádek.

K mému překvapení tam druhý pilot ještě není, i když jsem sám dorazil pozdě. Ptám se ostatních, ale nikdo ho neviděl. V pohodě, nic se neděje, za chvilku tu bude. Sedám si k poslednímu volnému počítači, ostatní jsou zabrané jinými druhými piloty (evidentně místními, protože dobře vědí, které počítače fungují), a několika členy jiných posádek, kteří si připravují lety. Samozřejmě je ten poslední počítač extrémně pomalý a stránka s přihlášením do systému se otevírá asi pět minut. Zbývá jen 35 minut do odletu a já nejsem ani zdaleka hotový a navíc mi chybí druhý pilot. Ale ten už přibíhá, zpocený a bez dechu. Třikrát za sebou se omlouvá, je vystresovaný a stydí se, že dorazil pozdě (kvůli dopravě). Říkám mu, pohoda, máme čas. (No, kéž by…)

Když jsme na to dva, tak by papírování mělo zabrat jen pár minut a pak můžeme vyrazit. V tu chvíli se objevuje naše vedoucí kabiny a ptá se po zprávě o letu. Odpovídám: „Dobrý den, já jsem XXXXX a rád vás poznávám.“ Uvědomila si, že mohla být zdvořilejší a tak se taky nejprve představila a žádá mě o různé časy a heslo ke dveřím do kokpitu. Říkám, že ty údaje ještě nemáme připravené, ale že budeme mít vzápětí briefing s celou posádkou.

Zatímco se druhý pilot snažil vytisknout všechny papíry, uvědomil jsem si, že musíme stihnout náš slot. Vracím se k němu, aby mi hned řekl, že některé letové plány v počítači chybí a v tiskárně navíc došel inkoust. Ok, jedno po druhém. Prosíme posádku vedle, jestli si u nich můžeme něco vytisknout. „Klidně, ale myslím, že došel papír,“ zní odpověď. A kde je???

Pověřuji druhého pilota tiskem a volám na Plánování letů, abych získal ty chybějící letové plány. Vytáčím třikrát, než se vůbec dovolám. Zrovna když telefonuji, tak za mnou přichází vedoucí posádky s tím, že jedné z letušek není moc dobře. Dobře, hned tam budu. Jdu zpátky za druhým pilotem, abych si ověřil, že už má všechny letové plány, ale samozřejmě tam nejsou. Samozřejmě! Ale tohle je přece normální, nebo ne? Říkám mu, aby chvilku počkal a pak tam znovu zavolal. Zatím musím promluvit s nemocnou letuškou.

„Co se děje?“ ptám se. „Od včerejška mě bolí uši, nevím, jestli jsem schopná letu.“ Není to asi dobrý nápad, tak jí navrhuji, ať s vedoucí kabiny zavolají na plánování posádek a ať požádá o náhradu. Druhý pilot mě mezitím informuje, že letové plány pořád nemá a že už dvakrát volal OPS. Počkáme tedy ještě chvilku, někdy to trvá, než všechno projde systémem.

Zatímco si začínáme procházet počasí, všímám se, že nemocná letuška brečí do telefonu. Na moji otázku odpovídá, že jí chtějí na posádkách dát absenci, protože není schopná letu. Vzal jsem si telefon a mluvím s tím chytrákem na druhém konci. Ptám se ho, proč jí dává „áčko“, když je tady přítomná a připravená letět, ale na moje doporučení požádala o náhradu. Na letišti je přece připravený záskok, takže let zpožděný nebude. V telefonu se zdvihá hlas a se silným polským přízvukem se ptá, kdo jsem. Rázně odpovídám, že jsem kapitán letadla a že by měl ten hlas zase snížit. Říká mi, že je tu stanovený nějaký postup a že se slečna nemůže hodit marod dvě hodiny před odletem. A zavěsí. Prosím? Zkouším letušku uklidnit a říkám jí, ať jde za doktorem a vyplní formulář o nemoci. Dodávám, že na konci dne napíšu zprávu, kde všechno vysvětlím a té absence jí zbavím.

Druhý pilot už je hotový, všechny papíry jsou vytištěné. Zbývá 20 minut do odletu, musíme jít! Jenže předpověď počasí pro polská letiště je katastrofální, méně než minima pro CAT 1 na většině letišť v okolí naší destinace. Naštěstí je jednou z alternativních možností Varšava a ta má jako jediná v Polsku CAT 3. Přesně v tu chvíli mi druhý pilot sděluje, že naše letadlo má sníženou úroveň na CAT 1. Nemůžu uvěřit, co je tohle za den. A to ještě nezačal.

Znovu volám Plánování letů a vysvětluji, že kvůli té mlze potřebujeme letadlo certifikované pro CAT 3. Dispečer mi na to dopovídá, že jemu se počasí zdá v pohodě a nevidí důvod, proč bychom potřebovali takovou certifikaci. Říkám, že předpověď pro náš plánovaný přílet ukazuje dohlednost 200 m v mlze a to že je dostatečný důvod pro změnu letadla. Po chvilce vyjednávání souhlasí s přiřazením jiného stroje. Kam se ale poděla podpora u téhle společnosti???

K novému letadlu jsme dorazili 15 minut před plánovaným odletem a zjistili jsme, že budeme muset odmrazit. Super, jsme ve frontě na odmrazování a přišli jsme o slot. Tohle je přece normální den, nebo ne? Při briefingu mi druhý pilot říká, že ATIS dává brzdící účinky Medium-Good. Dobře, pojďme se teď pustit do výpočtů kluzké ranveje. Druhý pilot mi ale říká, že tohle nedělal od typovky a nepamatuje si to úplně přesně, protože to je jeho první zima. Bez problému, projdeme si to spolu pomalu. Bezpečnost nade vše.

Pushback nakonec přichází 25 minut po původně stanoveném času odletu – den začíná. Jenže jsem už teď úplně vyřízený. Nemám žádnou energii a cítím jen prázdnotu. Je to jako špatný sen, ze kterého se mám za chvilku probudit. Je to první část z 20 následujících, které přijdou v příštích pěti dnech s průměrným block-timem kolem devíti hodin ve složitých zimních podmínkách. Bolí mě břicho, bolí mě hlava, nesnídal jsem a měl jsem jen jedno kafe. Spal jsem jenom krátce a navíc přerušovaně.

Sleduji blikající majáček auta, které nás vytlačuje ze stojánky, a moje oči jsou na něm zafixované. Fyzicky jsem přítomen, ale myslí jsem úplně někde jinde. Mám pocit nereálné situace, ale mám před sebou let s šesti členy posádky a 180 lidmi na palubě. Tohle je moje práce, můj život. Jsem silný, zažil jsem to už dřív a vždycky to fungovalo, tak proč ne teď. Znám přece svoje hranice. Nebo ne? Jsem schopný letět, cítím se dobře, doufám, že všechno půjde bez problému. Ne, nemám problém s egem… Je to v pořádku, jsme profesionálové. Jaké jsou limity bočního větru? Kolik máme paliva? Druhé záložní letiště je CAT 3, to by mělo být v pohodě. Je doba působení odmrazování v pořádku? Jaký by byl kód pro zpoždění? Jaký je vlastně šéfpilot této báze? Zpochybňuje rozhodnutí o palivu? Ne, jsem v pohodě, zvládnu to… Jsem jen maximálně vynervovaný!

„Clear to start two,“ říká hlas ze země do sluchátek…

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Normální stav

03.01.2013 v 6:33 Eman

za který si můžeme všichni, co se se zadlužujeme, platíme si typovky, abychom šli lítat k Vikovi za 25 hrubýho :)). Prostě život jako každej jinej. Taky je tu alternativa, která znamená to samé, jen s tím rozdílem, že 125 jde zastavit u krajnice. Letu zdar

Odpovědět

parada

03.01.2013 v 6:48 tomas

Takyto clanok mi tu chybal parada...dufam ze bude nejake pokracovanie....ale zase na druhej strane letecke skoly sa "podakuju" :-)

Odpovědět

Super

03.01.2013 v 9:18 Dan

Výborný článek! Díky. Pište dál, více takových. Tohle je zajímavý vhled do míst, kam se asi nepodívám... Dan.

Odpovědět

RE: Normální stav

03.01.2013 v 10:17 Honza

Souhlasím, že je trochu absurdní, co vše se stalo normalitou nejen v lidských vztazích - co to dříve znamenalo, že se člověk dopracoval k uniformě, kterou si musel předtím opravdu zasloužit. Jistě, alternativa k této realitě existuje, a ano, tento stres je velmi podobný jiným oblastem současné lidské práce a podnikání - ale nevozím za prdelí 200 cestujících včetně posádky na rozdíl od tohoto pilota, který se mi navíc jeví svým přístupem ještě stále normální tak, jak by se mi to líbilo u většiny. Jsme součástí globalizačního procesu, která je nemocná potřebou neustálého růstu. Je stále ještě libo high-net for low-cost?

Odpovědět

to samé v celé knize

03.01.2013 v 11:20 Pytlák

Zájemcům o lítání s dopravním letadlem doporučuji k přečtení knihu Petera Buffingtona - Squawk 7700 (dostupná mimo jiné jako e-book pro Kindle na Amazonu). Po pravdě řečeno, měla by být povinná pro všechny, kdo uvažují o kariéře dopravního pilota. Jedná se o knihu, která popisuje životní příběh jednoho takového pilota a zkušenosti v reálném životě na lince, podobně, jak je to zhuštěně, ale velmi trefně popsáno ve velmi poutavém článku výše.

Odpovědět

Trosku z inej strany

03.01.2013 v 12:30 Pavol

Pracujem v rovnakej spolocnosti ale na inom oddeleni - maintenance :-) Presne viem o com dotycni pise.U nas je to podobne,stres,workorders,terminy,a podpisovanie masin na bazach kazde rano. Je to zivot na "hovno" ale ine by som nedokazal robit.Ako povedal moja manzelka "Este raz si najst niekoho od letectva tak si radsej ruky-nohy dolame" Ale je to stale trochu "iny" job a mam ho rad.

Odpovědět

pravda

03.01.2013 v 12:53 tomas

je pravda ze vsetko sa zglobalizovalo a je zkomerciolizovalo...pilot bol niekedy pojem a boli to pani a v spolocnosti velmi uznavany ludia...naposledy ked som letel ryanairom tak pohlad na kapitana v rifliach a kosely s nejakou domacou kravatou nebol bohvie aky pohlad..

Odpovědět

RE: Trosku z inej strany

03.01.2013 v 15:06 Žeryk

Pavol, nechceš taky napsat článek jak je to s údržbou letadel u Ryanairu? :-) Jako mechanika by mě to zajímalo jak takovýhle low-cost udržuje ty mraky svých letadel...má vlastní heavy maintenance nebo si dělá jenom line? Jinak parádní článek utvrzující můj negativní pohled na tuto aerolinku...

Odpovědět

díky

03.01.2013 v 15:22 Zbynek

Díky za perfektní článek...doufám v pokračování.

Odpovědět

Re : Zerik

03.01.2013 v 15:38 Pavol

Clanok radsej nie,opisy my uz nesli na zakladnej skole :-) Inak co sa tyka udrzby Ryan ma momentalne tusim 50-55 line (base) station a tri Heavy Base station (STN,PIK (C-check) a KUN (C-Check) cca od leta) bazy kde su A-checky,BRE;DUB;STN;HHN... Ano priznavam Ryan je svojim sposobom specificka aerolinka ale co sa tyka udrzby a safety tak asi jedna z naj vo svete.A to nevravim ako zamestnanec! Vsetky SB,AD,Modifikacie, a pod.spravene,QA je pritomna stale,wsetky prace su denne monitorovane,kazdy den meetingy,mema atd. Neobmedzeny prestup na MyBoeing,Updatovane manualy,On-line treningy,Helpdesk,Tech.support,Nahradne diely na bazach,a co nie je tak max do 24H je to u teba, Bolo by to na dlhe rozpravane. Ono momentalne flotila 305 lietadiel si vyzaduje svoje. :-)

Odpovědět

Trocha reality

04.01.2013 v 10:16 Dan

Zase po dlouhé době věrný obraz reality dnešní doby. Děkuji autorovi.

Odpovědět

No, reality...

04.01.2013 v 14:37 Honza

... ano, na některých bázích v některých zemích, když máte den blbec, setkáte se s blbými lidmi a blbým počasím, a navíc třeba pracujete v blbé společnosti, vypadá to takhle. Ale není to obraz každodenní reality všech dopravních pilotů, to ne. Jen když se sejde hodně věcí dohromady...

Odpovědět

extremni pripad daleko od kazdodenni rutiny

04.01.2013 v 15:08 Kolega

Jako FR pilot bych chtel za sebe rici, ze takovy den blbec muze clovek mit maximalne jednou za 10 let :), ale je to o tom to prekousnout, byt profesional a jit dal. Nikdo tomuto pilotovi nenutil aby byl Floating (kazdy tyden lita z jine baze), potom se nemuze divit, ze nezna mistni pomery a je z toho ve stresu. A zbytek bylo uz jenom kouzlo nahody. Mlady FO co prisel pozde, nemocna letusku a potreba deicingu - toto by vazne zadneho pilota nemelo rozhodit. Ja mam svoji bazi, kdesi v Nemecku, a jsem spokojenej jak zelva. Kazdodenni rutina a okolo sami prijemni lide (i kdyz najdou se i vyjimky, nekteri z vas jiste vedi koho myslim :D )

Odpovědět

proč stres ?

05.01.2013 v 9:06 Sonic Sky

Já jsem na bázi v Kanadě - Calgary a to co je tu popisováno není běžný standard, ale někdy se toho sejde ještě víc. Je nějaký vážný problém s letadlem, nevychází to do normy, počasí na destinaci pod minima ... Už to nerozebírám a moc neřeším. Nemá žádný smysl se stresovat. Stejně nic neurychlím a to letadlo bez nás stejně dříve neodletí. Takže proč stres...? To co jsem četl, by zkušeného kapitána ( a vlastně i F/O ) moc rozhodit nemělo. Happy Landings :-)

Odpovědět

extremni pripad daleko od kazdodenni rutiny 2

05.01.2013 v 16:09 Kolega FR 2

..nezbývá než souhlasit s kolegou, létám u stejné společnosti, souhra nešťastných náhod v jednom dni ještě nevrhá stín na tohle krásné povolání, kdo chce lítat a má to rád tak takovéhle věci občas musí zvládnout, krom toho, létat jako floater (každý týden z jiné báze) si člověk může vybrat dobrovolně a samozřejmě to sebou nese vyšší platové ohodnocení...

Odpovědět

RE: extremni pripad daleko od kazdodenni rutiny

10.01.2013 v 8:59 Kolega

Jako FR PILOT pane kolego je popsány den častým dnem pilota společnosti a bohužel se nestává jednou za 10 let , ale u RYR pilota mnohem častěji!to za prvé!Za druhé nevím jak souvisí Vaše poznámka floating a ohodnocení finanční s daným tématem o stresu ,snad to není závist neboť vy sedite někde v bázi v Německu.Za třetí u RYR necestují jen floating piloti ale i piloti z jiných bázi (dle článku se nejedná o pilota floating nebot píše o systému 5 na 4 ,(pro neznalé 5 dnů létání 4 dny volna)a pro FR pilota u RYR existuje i 5 na 3 některé báze a u floating je to 5 na 5 !!A za čtvrté ,toto je článek o stresu Ne o tom ,že ho to rozhodilo a pak nebyl schopen letu! Článek je velmi dobře napsán a pro nezaujatého FR pilota poukazuje na to s čím se můžete setkat v životě pilota jakékoliv letecké společnosti a určitě častěji než jednou za 10 let !A nesouvisí ani s finančním ohodnocením floating pilota nebot toto ohodnocení náleží všem kteří létají mimo svou bázi !Skvělý článek !!!!!

Odpovědět

Security

10.01.2013 v 11:10 Squee

Kdyz pan vypravel o security varila v mne krev. Mam za sebou ty same zkusenosti. Jsou samozrejme vyjimky, ale dnes mi prijde security slozena s uchylaku co radíosahavaji, ci lidi, co radi ztrocuji zivot. KdZ je pozdravi povysene se usklibnou a ani neodpovi, prochazite pasovkou a oni se vas ptají kdo jste a co delate ac jste oblecen v uniforme a odpoved je nasnade.... Maji za kazdou cenu potrebu ukazat ze jsou vic nez vy a ze vas nemusi pustit a to i pres to, ze ja se k nim snazim chovat slusne. Jednou se mi libila odpoved kapitana ktery byl pod takovouto nacistickou prohlidkou a rekl a mam toho dost. Zarval ted mi tady podepiste ze jsem neprosel security a rovnou zavolejte Vaseho sefa. Ma firma uz si s Vami vyridi proc 200 pasazeru cekalo na vasi chemickou analyzu meho pardemu. Okamzite bylo po prohlidce. Obcas je treba je vretit zpatky na zem. Ale to by za nas muselo trochu bojovat i firma. Repekt vuci nam je pryc. Je to smutne

Odpovědět

Pravda a víc než Pravda

11.01.2013 v 9:09 FR pilot

Jakob pilot FR musím napsat ,že tento článek zcela přesně a pravdivě popisuje situaci pilota FR ,která nastává častěji než jednou za 10 let .A pro mé kolegy FR dodávám ,že pilot není floating (píše o 5 dnů létání 4 dny volno,floating má 5 na 5, a daný článek popisuje skrytý stress !S pozdravem z báze někde v Německu !

Odpovědět

Slušnost

11.01.2013 v 10:20 Libor F

Myslím, že tenhle článek hovoří hlavně o slušnosti, toleranci a (ne)ochotě mezi lidmi. To je bohužel problém napříč společností (nejen leteckou). Problémy s tiskárnou počasím a provozními záležitostmi, chápu jen jako humorný podkres a zdůraznění.

Odpovědět

Přidat komentář