Dnes krátce před půl druhou odpolední nedaleko letiště Zábřeh (LKZA) spadlo do pole sportovní letadlo Socata Rallye 150 ST rakouské registrace OE-DII. Při nehodě zemřeli dva Rakušané, dvaačtyřicetiletý pilot a sedmašedesátiletý pasažér. Dle neoficiálních zdrojů mělo k nehodě dojít krátce před přistáním, při zatáčení po průletu nad letištěm.
Foto Anton Wildberger
Podle nalezeného letového plánu měla posádka namířeno z Finska do Rakouska s plánovaným přistáním v Zábřehu. První závěry vyšetřování nasvědčují, že letoun spadl během zatáčení, když pilot přelétával nad letištním pytlem pro zjištění aktuálního směru větru a optimální dráhy pro přistání.
Nese neschopnost AFISaku komunikovat anglicky. Tohle byl sice vsedni den, takze sluzbu zrejme nedrzeli, ale obcas uz je znat problem, kdy se do provozu zamicha cizinec a Afisak ho ignoruje - ani vitr mu neda :-(
No nevím rene, takový názor snad ani nemůže mít pilot... Ačkoliv máme s AFISem asi všichni zkušenost (dobrou i špatnou), vinu mu rozhodně nikdo přičítat nemůže. Zodpovědnost na neřízeném letišti je jednoznačně na veliteli letadla a i kdyby mi AFISák tisíckrát řekl, odkud fouká a jak silně, nic mi nemůže zabránit, abych si ten pytel sám zkontroloval, a tím pádem případně udělal nějakou pilotní chybu, která by se mi tak jako tak mohla přihodit třeba ve čtvrté zatáčce...
Na to, aby pilot poznal odkud fouká vítr a jak je silný nepotřebuje afisáka. Ale aby poznal, že má v zatáčce malou rychlost, potřebuje jen zdravý rozum.
Adame, zkus si můj příspěvek přečíst ještě jednou a možná pochopíš, o čem píšu. Například Letňany nebo Benešov jsou úplně "jiná liga" než většina AK letišť.
Zkus namátkou zabodnout prst do mapy a pak tam přiletět jen s angličtinou. Možná by to bylo na zajímavý článek ;-)
Pánové, já přeci vůbec nezpochybňuji, že HLAVNÍ příčina bude práce pilota. Jen se na tu nešťastnou událost dívám z dalšího úhlu (co by, kdyby)...
... AFIS umí anglicky fakt málokde a to nemluvím pouze o ČR. Nemyslete si, že třeba v Německu šprechtí nějak plynule. Nad Pennemünde mi uměli odpovědět jen na rozloučení svým "Wiederhören!".
Mimochodem AFIS byl pro tento přílet domluven, ale rakušáci přiletěli o pár dní dříve, než bylo domluveno. Takže na letišti tento den na věži nikdo nebyl.
Mě dal takto AFISák opačně dráhu v německu (německy). Myslíte že to byl jeho problém? Ne byl to můj problém měl jsem si to zkontrolovat a ne přistávat po větru.... Naštští jsem to dal tak tak ale vždy si to už ověřím sám...
na to aby pilot /nebo i žák/ přistál na jakémkoliv letišti, nepotřebuje vůbec AFIS, stačí, když je řádně vycvičen v příletu na neobsazené letiště....
A pokud jde o angličtinu - jsme v Čechách a většina letišť poskytuje AFIS v angličtině po předchozí žádosti.
Problém je v tom, že mnozí "piloti", zvláště ze zahraničí, sice létají /podle GPS/ po celé Evropě, ale chybí jim základní dovednosti v technice pilotáže.