Historie letiště Milovice – 1. část

28.05.2012 9 příspěvků

Milovice je jméno, které má pro mnohé dodnes dosti ambivalentní zvuk. Vyvolává intenzivní vzpomínku na staré „dobré“ časy pod rudou zástavou, ale zvoní nám v uších i při aktuálním rozhlédnutí po poničeném, a teď konečně trochu se zdvihajícím sportovním letišti.

Historie letiště Milovice – 1. část
Historie letiště Milovice – 1. část (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ještě i poměrně nedávno, a máme to určitě všichni čerstvě v paměti, bylo slovo Milovice též synonymem pocitu zmaru a beznaděje, když se nad plochou zatahovalo s projektem obrovské solární elektrárny. Ale ze zdánlivě prohraného boje se stal pro létání boj vítězný, a najednou je tu otázka, co s letištěm bude vlastně dál, když solárko odvál čas?

Letiště, jehož přesné jméno je Boží Dar ve vojenském prostoru Mladá, tu prostě je, skýtá mnoho možností, ale vleče za sebou i ne zrovna dobrou pověst. A protože jsem se dozvěděl, že v době nedávné se stal oficiálním provozovatelem a správcem letiště pan Tomáš Nosek, kterého dobře znám, nedalo mi to, a šel jsem se ho zeptat na jeho představu o nejbližší i vzdálenější budoucnosti tohoto letiště. Rozhovor s ním vám na Aerowebu v brzké době přineseme.

Při našem setkání mě ale Tomáš trochu překvapil tím, že se začal ptát jako první. Zajímalo ho, zda nevím něco víc o starší historii Milovic jako vojenského prostoru, právě s přihlédnutím k létání na něm. Z jeho otázek o prehistorii celého letiště Boží Dar a vojenského prostoru Mladá, (pro nás stejně stále jen Milovice) mi následně došlo, že vlastně není vůbec špatný nápad zapátrat i v poněkud starší historii.

Nebudu samozřejmě začínat už od prehistorie středověké výčtem šlechtických majitelů panství a dohadovat se o případné pověsti o místním Vítu Kudličkovi, je-li vůbec nějaká. Stačí, když začnu u prvních vojáků, kteří do Milovic přišli, aby se na dlouhá desetiletí v tomto koutě naší země zabydleli. Byli to pochopitelně rakouští vojáci, kteří začali budovat v Milovicích první vojenský tábor už v roce 1904. O rok později jich tu bylo již více než 2 000 a na ploše tři a půl tisíce hektarů vybudovali velké cvičiště včetně dělostřelecké střelnice.

Po vypuknutí první světové války se Milovice staly táborem pro válečné zajatce, hlavně Italy a Rusy. Prošlo jich zde několik desítek tisíc. Italové zde mají dodnes svůj válečný hřbitov.

Po skončení první světové války převzala vojenský prostor v plném rozsahu i nová československá armáda. Kromě pěších, dělostřeleckých a technických útvarů, zde byly umístěny též cvičné útvary útočné vozby a po dokončení vlečky i obrněné vlaky čs. armády. Jeden z tehdejších tanků, prvoválečný cvičný Renault FT vyfotografovaný přímo v Milovicích, je na následujícím obrázku.


Foto Vojenský historický ústav

Obrázek pořídil a do svého alba, uloženého dnes ve VHA, zařadil pilot Rudolf Zima, který počal v polovině 20. let svoji vojenskou dráhu jako pěšák v Milovicích. Mimo jiné také vyfotografoval svůj kavalec. Inspirativní, co říkáte?

Ale létat ve výcvikovém prostoru Milovice se začalo již dříve. Běžná byla občasná přistání a starty například kurýrních letadel či z místního polního letiště při cvičení. Obrázek prvního polního letiště z Milovic sice nemám, ale mohu posloužit fotografií jiného soudobého polního letiště z roku 1927 u Obořiště na Příbramsku. Druhá detailnější je z polního letiště v Liberci.

Úplně prvním leteckým vojenským útvarem, který se na území vojenského prostoru usídlil trvaleji, byla Letecká povětrnostní stanice 6, a to již roku 1922. Vydržela tam až do července 1939. Jenže ta vlastní letadla neměla a tudíž s nimi nelétala, stanice kromě jiného pouze vypouštěla meteorologické balóny.

A tak se první českoslovenští letci v Milovicích usídlili až v roce 1925. Ale ani oni vlastně nebyli „letci“, spíše „vzduchoplavci“ – piloti dělostřeleckých pozorovacích balónů v rámci dělostřelecké balónové roty. Ta sídlila v Milovicích v místě, které dodnes nese jméno „Na balónce“ od 1. října 1925 do 15. září 1933, kdy se přemístila do Příbrami (mimochodem, i tam se místo jejich působení dodnes jmenuje „Na balónce“). Opět z alba pana Zimy z VHA přidávám fotografii z jejich výcviku.

Nicméně zde je v análech poněkud nejasno. Ve stejném roce, tj. 1925, byl údajně umístěn na novém letišti „Boží Dar“ v Milovicích i první letecký útvar čs. vojenského letectva, 2., případně 3. letka Leteckého pluku č. 1. Ale skutečný plnohodnotný provoz z nového letiště začal až v roce 1929, v němž se zde usídlilo postupně několik různých leteckých útvarů, například Letecký pluk 1, II. Peruť (1933-1/1938), 71. letka (1929), Letecký pluk 4, náhradní letka (1929-1931) a Letecký pluk 6, I. peruť (1929-1933).

Ze samotného letiště „Boží Dar“ jsem nakonec jeden obrázek ve svém archivu objevil. Dovolím si ho otisknout i s dobovou popiskou, převzatou z fotoalba 1. leteckého pluku.

Jak jste si mohli všimnout, jde o plátěný stanový hangár, který na letišti sloužil podle popisky až do roku 1930. Pak už se i v Milovicích údajně vybudovaly normální hangáry. Jen pro navození atmosféry, jak to mohlo na novém letišti vypadat, si dovolím připojit pár obrázků opět z alba VHA pana Zimy, tentokrát již z letiště v Prostějově a Praze, z období konce 20. let.

Ještě bych neměl zapomenout na zkušební umístění tzv. Letecké radioelektrické stanice v roce 1935 na území Milovic. Byla to reakce na prudce se rozvíjející vývoj v oblasti radiového navádění letadel.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

k balónu nejen v Milovicích

29.05.2012 v 8:38 Jiří Slouka

Historie balónů v naší armádě musí být zajímavá a stála by za samostatné zmapování. Pro přelet z Milovic do Příbrami byl balón opatřen motorovou gondolou, která je dnes ve sbírkách Národního technického muzea. Mohl tedy přechodně fungovat i jako vzducholoď a dá se pochybovat, že by gondola byla zkonstruována a postavena jen pro tento jednorázový účel a že pilotovaných letů nebylo víc. Balónový hangár v Příbrami se dodnes zachoval, je vidět z vlaku po levé straně při vjezdu do města směrem od Prahy. Upoutané balóny se ovšem používaly k výcviku vojenských výsadkářů ještě i dlouho po válce, snad nejméně po celá šedesátá léta. Pokud je mi známo, bylo to prý v Chrudimi a nevím, zda ještě i jinde.

Odpovědět

Návrh .

30.05.2012 v 10:21 Petráš

Dobrý den , pane Pujman prosím než začnete zde velebit dění na letišti Milovice prosím skuste pohovořit se současnými nájemci většinou piloty. Mohu vás ujistit že současná situlace na letišti Milovice je zoufalá téměř výbušná a dlouhodobě neudržitelná. Petráš.

Odpovědět

Re: Návrh

30.05.2012 v 10:50 Honza

Pane Petráši zkuste to trochu rozvinout... a třeba nastínit, co je špatně a mohlo by být lépe

Odpovědět

Hmmmm...!

30.05.2012 v 21:29 Pavel

Myslím si, že ta zvláštní sorta "současných" (spíše dlouhodobých) nájemců na letišti v Milovicích si zvykla, že z letiště byla cochcárna, kdy i reprezentant republiky v UL létání klidně za letu srážel antény natažené od úlu k úlu a měl z toho legraci. Normální piloti na letiště raději nelétali, úřady a LAA klopily zraky. A teď, když majitel letiště chce věci trochu urovnat do běžných a všude jinde respektovaných pravidel, dinosaurům se to nelíbí...

Odpovědět

RE: Hmmmm...!

04.06.2012 v 13:47 Jirka

Jo, já jsem tam byl 2x a provoz byl trochu zběsilý...start z 09, 27, z prostředka na obě strany najednou...takže jestli se tohle zlepší, určitě dobře..

Odpovědět

Kozel zahradníkem...

04.06.2012 v 16:19 Roman

Na rozhovor se současným provozovatelem a správcem letiště Milovice se těším. Nepochopím, jak se jím může takový velmi neseriózní člověk stát. Za tím si stojím. Pokud to někoho překvapí, stačí se poptat třeba mezi radioamatéry...

Odpovědět

Zběsilý provoz

04.06.2012 v 17:22 Honza

Provoz zběsilý... To je hodně slabé slovo. Nechci soudit, zda je zahradníkem kozel či ne, ale na té zahradě doteď nebyl nikdo zahradníkovi aspoň trochu podobný. A bohužel, plevel se rozmnožil způsobem dosti neúnosným. Bez urážky, to, co zde někteří "piloti" předvádějí, se slušně nazvat ani nedá.

Odpovědět

RE: k balónu nejen v Milovicích

08.06.2012 v 10:10 Řezníček

Balon sovětské výroby typ DAG-2 se používal v Luštěnicích a měl číslo 08. Jinak letiště " Boží Dar" bylo našim odletovým letištěm na vetšínu seskoků a to jak v noci tak i ve dne. Jsem bývalý příslušník 1. výsadkového výcvikového střediska v Luštěnicích, krycí číslo VÚ 1910.

Odpovědět

Činnost aeroklbů na letišti i po válce v roce 1945 - 48

07.07.2012 v 19:23 Pavel

Na letišti učil létat aeroklubové piloty i bývalý velitel čs. letectva gen. Josef Vosáhlo . Byl tam i velký letecký den . Na letišti jsem sloužil od roku 1954 do roku 1961 .

Odpovědět

Přidat komentář