Závody v Renu budou navzdory loňské tragédii pokračovat
S oficiálním prohlášením vystoupil ve středu ředitel asociace Reno Air Racing Mike Houghton. Slavné závody, pořádané také jako americký národní šampionát, se však dočkají několika změn, které by měly vést k vyšší bezpečnosti pilotů i diváků. Předně bude trať posunuta o něco dále od diváckých tribun a některé zatáčky budou upraveny, aby piloti nebyli vystavováni tak velkému přetížení. Účinkující piloti budou muset navíc projít „G-tréninkem“ a podrobněji než dříve budou pořadatelé kontrolovat jejich věk a zdravotní stav. Letošní ročník Reno Air Races se uskuteční od 12. do 16. září.
Loňský ročník závodů v nevadském Renu poznamenala nehoda pilota Jimmyho Leewarda, který havaroval se svým strojem P-51 Mustang. Při nehodě zahynulo 11 lidí včetně pilota a přes 70 přihlížejících bylo zraněno. Ačkoliv americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) stále nevydal závěrečnou zprávu z vyšetřování, k nehodě pravděpodobně vedlo ulomení malé části draku letounu v důsledku manévru za hranicí povolených G hodnot. Stroj se pak stal jen obtížně ovladatelným a ve strmém klesání narazil do části divácké tribuny.
Průkopník elektromotorů se chce vydat po stopách Lindbergha
Americký motocyklový závodník, pilot a nadšenec do elektromotorů všeho druhu Chip Yates plánuje první přelet Atlantského oceánu elektricky poháněným letadlem. Vzlétnout by chtěl z amerického města New York a přistát plánuje v Paříži, právě tak jako Charles Lindbergh se svým strojem Spirit of St. Louis v roce 1927. Dopomoci mu k tomu mají unikátní samostatná bezpilotní UAV, která budou fungovat jako létající baterie. Celkem pět by se jich postupně mělo za letu připojit k Yatesově modifikovanému stroji Long-EZ, přičemž s prvním připojeným již odstartuje. Detailnější popis trasy včetně míst, kde se budou bezpilotní baterie připojovat, odpojovat a přistávat, najdete na snímku níže.
Dragon úspěšně odstartoval a připojil se k ISS
V úterý se po odloženém startu konečně vznesla k nebi první soukromá raketa Falcon 9 se zásobovacím modulem Dragon. Vesmírné plavidlo patřící společnosti Space Exploration Technologies se poté vydalo k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), ke které se úspěšně připojilo v pátek v 18:02 SELČ. Jelikož Dragon nemá vlastní automatický kotvící systém, museli jej výkyvným ramenem zychytit autronauti z ISS. "Zdá se, že jsme chytili draka za ocas," glosoval poté úspěšný manévr letový inženýr ISS Don Pettit.
Modul Dragon přivezl astronautům na ISS počítačové vybavení, oblečení asi půl tuny potravin. Jedná se o vůbec první soukromé plavidlo, které se úspěšně připojilo k ISS. Zpět k Zemi by se měl Dragon vydat poslední květnový den - ve čtvrtek 31. Odborníci věří, že tento let zahajuje novou éru dobývání vesmíru. Komentář k tomuto tématu vám přineseme v týdnu i na Aerowebu.