22. listopadu - aktualizace
Generální ředitel Omnipolu Michal Hon včera oznámil, že se s největší pravděpodobností nepodaří dodržet termín na dodání opravených letounů C-295M, který vyprší 30. listopadu. Zároveň uvedl, že spekulace o vypovězení smlouvy jsou předčasné.
Zástupci Omnipolu také upřesnili, že závada na systému pasivní ochrany se týká konkrétně systému zjišťování radarových signálů. Činnost zařízení podle nich ovlivňovaly signály mobilních telefonů a digitálních televizí.
Evropská komise také ve čtvrtek pravděpodobně zastaví právní kroky vůči České republice kvůli faktu, že Česko nevypsalo na armádní transportní letouny výběrové řízení. S informací přišla ČTK. Česko se brání tím, že v záležitostech ochrany státu, není vypsání tendru nutné.
15. listopadu - původní zpráva
Armáda České republiky zakázala lety strojů CASA C-295M, dokud se neodstraní všechny závady, které tyto letouny provázejí. Na tiskové konferenci to dopoledne oznámil minstr obrany Alexandr Vondra.
„Žádny ze čtyř letounů nyní není schopen plnit úkoly, pro které byl pořízen. Kvůli nefunkční integraci pasivní obrany a problémům se softwarem není možné je nasadit do zahraničních misí, například do Afghánistánu,“ prohlásil ministr obrany.
Vondra dále uvedl, že při neodstranění poruch navrhne odstoupení od smlouvy. „Dodavatel, tedy firma Omnipol, je povinen dodat všechny čtyři letouny s veškerým operačním vybavením do 30. listopadu tohoto roku,“ řekl Vondra. Nejzazší termín pro splnění dohodnutých podmínek je poté do dalších šesti měsíců. Lhůta na odstranění všech závad tak vyprší na konci května roku 2012. Pokud i pak nebudou letouny plně funkční, navrhne ministerstvo obrany odstoupení od smlouvy v plném rozsahu.
Vypovězení kontraktu by ale podle právní kanceláře White&Case, která k případu vypracovala odbornou analýzu, bylo velmi složité.
Letouny CASA dle nařízení náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka nesmí létat od 31. října. Tehdy jednomu stroji selhal za letu motor. O události jsme vás informovali jsme vás ZDE!