Můj pátý JOB - Transport Canada

28.09.2011 5 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Můj JOB

Člověk se učí celý život! Doslova se o tom přesvědčil Honza Jurek v dalším příběhu seriálu Můj JOB, který jej tentokrát zavede do tajů práce leteckého inspektora v Kanadě.

Můj pátý JOB - Transport Canada
Můj pátý JOB - Transport Canada (Zdroj: Aeroweb.cz)

Květen otevřel své brány a dnes nadešel můj první den v zaměstnání „Ministerstva Dopravy – Letecké operace“. Transport Canada, jak titul říká, reguluje vše, co se týče veřejné dopravy. Letadla, lodě, vlaky, silniční dopravu atd.

V naší budově na Burrard street sídlí odbor aerolinek, odbor leteckých škol, odbor technické způsobilosti letadel, letecké průkazy, letecká část ministerstva spravedlnosti, správa letišť a Nav Canada, kteří jsou zodpovědní za ATC, bezpečnost kabiny, certifikaci produktů a letecké výroby, systém safety a další administrativní úřady.


Transport Canada (pacifická oblast) - budova s nápisem BDC

A tak vyplňuji asi sto dokumentů, každý mě chce fotografovat a brát obtisky prstů, sedím asi skoro jeden den u psychologa a další den u CSIS Canadian Security Identification Service, což je jako kanadské FBI. Tam jsem se trochu pozdržel, protože jsem z Československa a tam je moc zajímalo, zda jsem byl v komunistické straně. Vysvětlují mi, že je v Kanadě mnoho Čechů, kteří byli z nějakého důvodu prověřováni a lhali o členství v KSČ. Moc mě to nepřekvapilo, protože jich znám asi tucet. Většinou se honosí titulem Ing. a MUDr. Jenom jim tam chybí ten SBP (svině bez páteře). Poslední dělám své lékařské prohlídky.

Díly seriálu Můj první JOB:

1. Obchodní pilot
3. MOE-zktratka pro MOJŽÍŠ
4. C-337A Skymaster
5. Harfa v oblacích
6. Nahromaděná únava a Vánoce na Aljašce
7. Vivat Las Vegas

Díly seriálu Můj druhý JOB:

1. Ve službách Islámu
2. Ve službách Islámu II
3. Ve službách Islámu III
4. Sbohem Abú Dhabí

Díly seriálu Můj třetí JOB:

1. Cesta do neznáma
2. Od pólu až k pólu
3. Tam, kde jenom kondor létá - 1. část
4. Tam, kde jenom kondor létá - 2. část
5. Tam, kde jenom kondor létá - 3. část
6. Tam, kde jenom kondor létá - 4. část
7. Černé mraky na horizontu
8. Don`t cry for me Argentina
9. Přelet

Díly seriálu Můj čtvrtý JOB:

1. Déjà vu
2. Jiný druh létání
3. Říše Aztéků a „de los bandidos“
4. Létání pro Pemex
5. Krokodýli, lvi a žáby
6. Vstávej, Lazare!
7. Vánoce a la mexicana
8. Příběhy, na které bych rád zapomněl
9.
Únos
10.
Secret Agent Man
11.
Cesta na sever
12.
Vancouver

Nyní trávím svůj čas návštěvou všech TC (Transport Canada) sekcí a od každé odcházím s balíkem dokumentů. Při návštěvě naší sekce ministerstva spravedlnosti se musím zasmát vizitce, kterou mi dal inspektor Cecil Samford. Naše vizitky jsou totiž anglicko-francouzské a já nevěřím svým očím! Ta francouzská říká „Execusioner“! Popravčí??? Kat?? Hahaha. Později se to změnilo na Regulatory Compliance. To je sekce, která se zabývá infrakcemi. S Cecilem jsem potom často pracoval vyšetřování porušení předpisů a naposled jsem s ním mluvil, když po odchodu z TC pracoval v CAA na Jamajce.

Je mi přidělen „mentor“. Ten je zodpovědný za můj odborný vývoj a bez jeho svolení nesmím ani dýchat, hehe. Seznamuji se, jak v TC putuje například nějaká komunikace, memorandum nebo dopis. Vše je plné kódů, symbolů a zkratek a ke všemu je přiložen směrovací lístek. TC má 6 regionů (rajonů) – pacifický (Vancouver), prérie a severní region, region Ontario, region Québec a atlantický region. Vancouver má například kód YVRX, TAX nebo TAR.

Hlavni sídlo TC je v Ottawě, v Ontariu. A je srpen. Dostávám dopis od své ženy, že má veškeré imigrační dokumenty vyřízené a že přijedou. A přicestovala! Jestli jsem měl někdy nějakou špatnou intuici, tak to bylo v ten den, kdy přiletěli do Vancouveru. Nevypadá špatně, ale cítím něco, na co nemohu dát prst, něco zlého.

Jan Michael je nádherný kluk, který na mě málem zapomněl, ale to napravuji v několika týdnech. Nacházíme několik mexických rodin, a tak má moje žena nové známé, takže se s mou pomocí a ve španělštině pomalu orientuje v životě v Kanadě. Za celou tu dobu v Mexiku na učebnici angličtiny ani nesáhla! Několikrát už lehce zasněžilo a pro mého synka je to úplné kouzlo. Je velice překvapen, když mu sníh na ruce roztaje.

Ve svém zaměstnání se jakž takž orientuji a nyní čekám, kdy mě pošlou na výcvik. Jednoho dne nacházím na stole obálku, ve které mi oznamují, že příští týden budu cestovat do města Cornwall v Ontariu, ležícím na břehu reky Svatého Vavřince, kde se nachází Transport Canada Training Institute (TCTI). Tam budu trávit měsíc a půl, abych absolvoval Základní výcvik inspektora (Basic inspectors Training).

Dostávám letenku, 3 500 kanadských dolarů na denní útraty, které se budou hodit na půjčení automobilu, a jsem připraven cestovat. Říkám své ženě, že budu každý den telefonovat a nechávám ji číslo naší španělsky mluvící sekretářky pro případ, že by něco nutně potřebovala. Bude mne doprovázet také nový kandidát inspektor Allan Mackay, který bude dělat inspektora helikoptér. All má nalétáno asi 6 000 hodin na těžkých helikoptérách jako Sea King či Puma, většinou na trati mezi Aberdeenem ve Skotsku a vrtacími věžemi v Severním moři.

A jsme na cestě. Po příletu do Toronta si půjčujeme auto a pokračujeme do TCTI v Cornwallu. V bráně do institutu nás vita T-33 na stojanu. Zajímavé!


Vjezd do TCTI

Transport Canada Training Institute je obrovský komplex čtyř poschoďových ubytoven, učeben a laboratoří, včetně krytého olympijského bazénu, dvou tenisových kurtů a několika jídelen a restaurací. Po registraci nám přidělují naše pokoje. Jsou prostorné, hezky dekorované a s televizí. Každé poschodí má svou saunu. All Mackay má svůj pokoj naproti mému. Vše je jako v normálním hotelu.


TCTI kampus

Večer se scházíme na oficiálním uvítání. Tento podzim běží paralelně dva kurzy. Jeden pro nás piloty inspektory a inspektory techniky a druhý pro ATC personál. Jejich základní kurz trvá šest měsíců. Mimo těchto dvou skupin zde běží kurzy pro zahraniční personál – z Venezuely, Bolívie a Chile.

Naše skupina se skládá z většiny z vojenských pilotů a techniků CRAF (Canadian Royal Air Force). Piloti jsou většinou stíhači F-101 Woodoo z Pacifik Coastal Command v Comoxu a několik F-104 Starfighter pilotů z Cold Lake v Albertě. Technici jsou většinou z letky dopravních vojenských letadel, Dc-8, B-707, B-737 a Airbus 300B, předchůdce A-310.

Základní výcvik inspektora je zaměřený na letecké předpisy, procedury auditů, inspekcí, certifikací, základy vyšetřování nehod, konstrukce a filozofie Master Minimum Equipment List (MMEL) a Minimum Equipment List (MEL), vyšetřování leteckých nekázní a přestupků. K té byly připojeny přednášky kanadské jízdní policie, jak psát poznámky, jak „číst“ tzv. „body language“, což znamená jak překládat chování vyšetřovaného při pohovoru (výslechu).

To, co nám přednášeli, nás fascinovalo, a tak jsme dělali simulaci před kamerou. A fungovalo to. Měli jsme například vyprávět příběh, který se opravdu stal. Při vypravování skutečného příběhu se vám nechtěně stočí oči doleva a lehce nahoru. Nyní zkuste vyprávět příběh, který není pravdivý. Oči se vám začnou lehce točit na opačnou stranu, což znamená, že dáváte dohromady příběh. Když se to přehrávalo na obrazovce, cela třída jásala, když se tenhle efekt dostavil. Ale bylo tam také mnoho jiných indikátorů. Cela naše třída se velice rychle semknula a do dnešního dne jsem ve spojení s několika „spolužáky“.

Naši instruktoři jsou specialisté, propůjčení z různých oddělení TC, McGill, Concord University, RCMP a z ministerstva spravedlnosti (ti se nikdy neusmívají, ale dávají nám velice dobrý náhled do legislativy a leteckého zákona Kanady). Nacvičujeme ve skupinách certifikace přepravců, což dáváme dohromady na základě MMEL a MEL. MMEL je dokument výrobce letadla, který umožňuje provoz letadla s některým případným závadným komponentem.

Stránka MMEL/MEL má dvě vertikální linky. Jedna je označena O (letové operace) a ta druhá je označena A (Airwothiness).  Legenda říká, kolik komponentů je instalováno. Někdy je vadný komponent O i A, což znamená, že se to musí konzultovat s operační inspekcí i s technickou inspekcí. Někdy je to pouze O nebo A, což vždy řeší příslušná sekce. Také říká, kdy se smí letadlo provozovat s jedním komponentem vadným, když jsou další dva instalované (například výškoměr). Dost komplikovaný dokument. MEL je Minimum Equipment List, který si připravuje provozovatel z důvodu, že MMEL obsahuje všechna sériová čísla, kdežto on si ho připraví jen pro svá letadla.

Nyní v době psaní téhle kapitoly Airbus připravuje pro provozovatele MEL, který je speciálně připraven pro dané letadlo, jako například Airbus 320 A9C-ME (Bahrajn). Myslím, že Boeing bude muset jít tou samou cestu, pokud už tenhle systém také nepoužívá.

Po skončení školního dne se všichni sešli v klubovně, kde se nad pivem a nějakou specialitou (kterou jsem několikrát připravil i já) rozebíraly události dne.


Má mexická specialita „Chiles Toreados“ (Toreadorovo chilli)

Bonus pro mé čtenáře - recept na Chiles Toreados:

Potřeba je 1,5 kg uzené slaniny nakrájené na kostky cca 4x4 cm, 2 velké cibule nakrájené na plátky, 10 papriček jalapeño rozkrojených podélně (ti stateční si tam nechají semínka, hehe), 1 nebo 2 bílé veky, maggi, džus ze dvou limetek, láhev tequilly nebo mezkalu (Gusano rojo, s housenkou v lahvi, k dostání v Tescu...), wok nebo velkou pánev.

Postup:
Wok rozpálíme a přidáme slaninu, kterou necháme smažit, aby vypustila hodně tuku, lehce přitom mícháme (nepřikrývat pokličkou, protože by se to začalo vařit!). Poté přidáme cibuli a když se začne měnit na průhlednou, přidáme papričky. Pak lehce mícháme až jalapeňo začne "puchýřovatět" a změní barvu na světle zelenou. Přidáme 2 polévkové lžíce maggi, zamícháme a přidáme limetkovou šťávu. Pakliže je slanina už do zlatova opečená, přidáme VELKÉ štamprdle tequilly nebo mezkalu a ihned zapálíme. POZOR na obočí, řasy, vlasy, strop, záclony, utěrky atd. (to je varování, kdyby mě náhodou někdo chtěl žalovat, protože vyhořel, hehe). Ten první plamen může být dost vysoký! Pokračujeme v míchání, až plamen uhasne. Pak se celá ta nádhera servíruje a konzumuje s nakrájenou vekou. Doporučeno zapíjet nahoře zmíněnou tequillou nebo mezkalem.

Dobrou chuť!!!
Váš cholesterol na moment zapláče, ale když se to nevaří každý den, tak vám to vaše tělo odpustí! Odkládám zástěru, a vracím se nazpět do učebny.

Někdy večer, když nemáme na příští den připravovat nějaký projekt, jedu do města Cornwall. Cornwall je typické koloniální městečko založené v druhé polovině osmnáctého století. Na druhé straně reky Svatého Vavřince je stát New York spojený velkým mostem s Kanadou. Tam začíná obrovská rezervace Mohawk indiánů. Co nás překvapuje, jsou ty obrovské luxusní vily, kterými se chlubí celé pobřeží patřící do rezervace. Bohatí severoameričtí indiáni? Neslýchané!

Potom zjišťujeme něco velice zajímavého. Celá rezervace se zabývá pašováním cigaret do Kanady. V Kanadě stál v té době karton cigaret asi 20 kanadských dolarů. Na černém trhu se dostane karton Marlboro za 5 dolarů! A ať se to kanadská policie a celníci snaží vymýtit sebevíc, byznys kvete. Mohawkové mají rychlejší lodě než kanadští celníci a policie, mají ty nejmodernější zbraně, které nikdy nepoužijí, ale znalost tohohle faktu je psychologická.

Jednou se v restauraci ptám mladého Mohawka, co děla, a tak nám vypráví, jak tohle vše funguje. Žádné tajemství. Je student medicíny a říká, že si o prázdninách převozem cigaret vydělá mezi 10 až 15 tisíci amerických dolarů, které se postarají o výdaje na další semestr. To nás posadilo na zadek. Asi jsme si vybrali spatnou profesi.

Je poslední den našeho kurzu, a tak nám na závěr přidělují diplom a něco, co nás bude provázet celé zaměstnání v TC – Inspector Notebook. To je naše „bible“ - příručka pro vykonávání našeho poslání. Je to dokument obsahující výňatky z Aeronautical Act, vysvětlující naší pravomoc a vše, co můžeme dělat, včetně výstrah pro letecký personál a cestující v případě prohřešku proti leteckým předpisům.

Druhý den se vracíme do Vancouveru začít naše první služby jako inspektoři. Nyní budeme aplikovat vše, co nás naučili, a za šest měsíců se budeme opět vracet do TCTI pokračovat v „Advanced“ kurzu inspektora, který bude mimo jiné obsahovat létání kvalifikací ACP Aeroplane Check Pilot a ICP Instrument Check Pilot. Na tohle se už moc těšíme. Já na aeroplány, All na helikoptéry.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

super

29.09.2011 v 23:30 straks

Paráda děkuji moc přečteno opět jedním dechem. ;)

Odpovědět

Bezva

01.10.2011 v 20:03 Paca

Chiles Toreados: vyskoušeno a skoro tak tobrý jako tyhle příběhy :-) Dík.

Odpovědět

Zajímavý článek

03.10.2011 v 12:56 Erik

Pane Jurku, přestože jsem skoro o dvě generace mladší a v době vašich příběhů jsem ani nebyl na světě, pokaždé,když čtu jedno z vašich dobrodružství, si připadám jakobych ho zažil s vámi. Děkuji za článek a už se těším na další.

Odpovědět

Rok

28.10.2011 v 0:24 Empi

Dobrý den, zajímalo by mne z jakého roku je ta fotka "z kuchyně". Díky! Empi

Odpovědět

Empi

30.10.2011 v 6:25 Autor

Myslim ze je to byl Cerven 1993

Odpovědět

Přidat komentář