Co jste možná v Databázi letišť ani nehledali

10.06.2011 5 příspěvků

Protože je používání Databáze letišť pro mnohé z nás poměrně rutinní záležitostí, podívali jsme se blíže na to, co nám přinesla její verze pro rok 2011. Někteří z vás možná budou příjemně překvapeni.

Co jste možná v Databázi letišť ani nehledali
Co jste možná v Databázi letišť ani nehledali (Zdroj: Aeroweb.cz)

Databáze letišť, kterou vydává Patrik Sainer již 14 let, je asi nejrozšířenější publikací, kterou piloti používají na palubách svých letadel. Obsahuje totiž kromě oficiálních letišť také kompletní seznam a informace o plochách SLZ. Celkem Databáze letišť 2011 obsahuje 176 českých a 33 slovenských letišť a UL ploch.

Mapa spodního vzdušného prostoru 1 : 1 000 000 a pravítko s úhloměrem


klikněte pro zvětšení

Tuto mapu poprvé vydavatel přiložil k Databázi letišť v minulém roce a vychází zcela z mapy, která je v publikaci již mnoho let vložena ale v hrubším měřítku. Měřítko 1 : 1 000 000 je ideální jak pro zobrazení České a Slovenské republiky, tak pro plánování letu (jednoduchý výpočet vzdáleností a kurzů).

Mapa obsahuje kompletní vzdušný prostor od zemského povrchu až do FL95 (2 900 m) a spoustu dalších leteckých informací. Na spodním okraji jsou uvedeny také všeobecné komunikační frekvence a mnoho tabulek, kódů, návěstí, hláskovací abeceda a podobně. Mapa je oboustranná – z jedné strany je uvedena Česká republika, z druhé strany Slovenská republika.

Mapa není určena pro primární navigaci ani jako náhrada za leteckou mapu na palubě. Je však výborným pomocníkem při traťovém letu a při předletové přípravě. Například při letu podle GPS si s pomocí této mapy uděláte velmi rychle a jednoduše představu, kudy můžete proletět různorodým vzdušným prostorem z místa A do místa B s nejmenšími obtížemi.

Displej klasické GPS je většinou méně přehledný při zobrazení většího území a při zobrazení detailu na něm ztrácíte souvislosti. Přesně v tom vám pomůže mapa 1 : 1 000 000 z vaší Databáze letišť.


Pro rok 2011 byly v mapě doplněny zóny ATZ a frekvence včetně volacího znaku a poskytované služby u všech letišť. Jak říká vydavatel Patrik Sainer: „Doplnění frekvencí jsme se dost obávali hlavně z důvodu, aby mapa nebyla přehlcena, ale dle mého názoru tuto informaci mapa ještě ‚unese‘. Uvedení frekvence by vám mělo zjednodušit traťovou komunikaci – již nebudete muset například při průletu ATZ letiště listovat Databází letišť a nacházet odpovídající frekvenci. Dále jsme do mapy doplnili výrazněji frekvenci, na které je poskytována služba FIS (Flight Information Service = Letová informační služba) pro dané regiony.“

V ČR došlo letos k dalšímu rozdělení sektoru Čechy a byla zavedena nová frekvence pro službu FIS. Frekvence na pracoviště FIS jsou doplněny dokonce i pro všechny okolní státy, a tak by vám mapa měla více pomoci také při zahraničních letech.


klikněte pro zvětšení

K mapě je zdarma praktické pravítko pro předletovou přípravu a rychlou práci na palubě letadla. Na pravítku je uvedeno měřítko v kilometrech i námořních mílích pro mapu v měřítku 1 : 1 000 000. Dále orientační časy letu pro nejběžněji používané rychlosti a také jednoduchý úhloměr pro základní určení kurzu letu.

Data pro jakoukoli GPS a pro PC jsou zcela zdarma

Základní informace obsažené v Databázi letišť si můžete od loňského roku jednoduše stáhnout a nahrát do své GPS či oblíbeného počítačového programu, a to zcela zdarma. Datový soubor ve formátu GPX (GPS Exchange Format) je vhodný pro většinu počítačových programů a skutečně jakoukoliv GPS. Soubor obsahuje všechna letiště a plochy pro UL, navíc vstupní/výstupní body, význačné body, výškové překážky a radionavigační zařízení. Dodatečné informace najdete v poznámce k bodu (např. komunikační frekvence).

Dále obsahuje také všechny hranice spodního vzdušného prostoru (všechna CTR, TMA, LKP, LKR, LKD, TRA, TSA, ATZ). Údaje jsou uvedeny jako WPT a tracklogy a můžete je jednoduše nahrát do kterékoli GPS. Data si můžete upravit dle vlastní potřeby nebo například použít jen část, která chybí ve vaší letecké GPS (např. plochy pro UL). Soubor je zcela volně ke stažení na www.aerobaze.cz/gps

Označení RWY také v mapkách UL letišť

Úplnou novinkou v Databázi letišť 2011 je doplnění označení dráhového systému do mapek ultralehkých letišť. Označení dráhy (dvoučíselné označení směru a pojmenování dráhy) je provedeno v oranžové barvě s černým obrysem – stejně jako v pláncích letišť pro letouny. Označení v mapce by mělo zjednodušit orientaci pilota při přiblížení na letiště a při radiokomunikaci. Detailní popis dráhy (označení, rozměry, povrch a únosnost) je samozřejmě stále uveden v tabulce hned pod názvem letiště.

Další novinkou ohledně informací týkajících se dráhového systému je označení jednosměrných vzletových a přistávacích drah přímo v tabulce dráhového systému u každého letiště.

Popis zařízení ILS pro nouzový sestup pro každou RWY, která je zařízením vybavena

Novinkou, která by měla být především přínosem k bezpečnosti létání, je uvedení základního popisu zařízení ILS pro každou přistávací dráhu vybavenou takovýmto zařízením u všech IFR letišť. Informace je uvedena jak v textu informací o letišti s označením LOC/DME (popřípadě pouze LOC, pokud RWY není vybavena zařízením DME), tak v plánku letiště.

V textu je uveden následující zápis: LOC/DME: RWY28 111,500 (BO) MAG275° = ILS zařízení pro dráhu 28, frekvence lokalizéru a DME (dálkoměru) je 111,500 MHz, identifikace zařízení je BO a přesný magnetický kurz pro sestup na RWY 28 je 275°. V obrázku je již uvedena informace zkráceně. Jelikož přesný magnetický kurz dráhy je uveden standardně, je k dané RWY již pouze doplněno označení, frekvence a identifikace zařízení, např.: LOC/DME 111,500 (BO).


klikněte pro zvětšení

Doufám, že tato informace bude přínosem jak pro všechny piloty, kteří si rádi natrénují sestup ILS při běžném VFR létání, tak urychlí hledání v Databázi letišť, kdybyste se dostali do nouze a byli jste nuceni nouzově provést sestup za špatné dohlednosti.

Letové postupy - mezinárodní lety - lety UL a GA v Evropě

Již v loňském roce byla zavedena nová sekce v Databázi letišť věnující se problematice mezinárodních letů, především do zemí EU a Schengenského prostoru. Najdete zde podmínky pro létání ve vybraných evropských státech, kontakty na úřady a zdroje leteckých informací, včetně údajů, kde si opatřit potřebné vybavení, například informace o letištích.


klikněte pro zvětšení

Sekce AD INFO – rozšiřující informace o letišti a jeho okolí

Co však stojí nejvíce práce při každoroční aktualizaci, jsou důležité informace o každém letišti, řazené opět abecedně, v sekci AD INFO. Zatímco informace uvedené v sekci AD slouží pro vaši rychlou a přehlednou orientaci během letu, informace uvedené v sekci AD INFO by vám měli pomoci především při plánování letů, leteckých cest a výletů a dále také po přistání na cizím letišti.

Najdete zde kromě přímých telefonních kontaktů na jednotlivé stanoviště služeb na daném letišti, jako je plnění paliva, handling nebo celní odbavení, také další spojení na osoby zodpovědné za provoz na letišti, nevyjímaje ověřené kontakty na místní taxislužbu či půjčovnu aut. Dále jsou zde uvedeny hotely a restaurace v blízkosti letiště pro případ, že se na letišti musíte zdržet, aniž jste to plánovali.


klikněte pro zvětšení

Databáze letišť se dá koupit v českém nebo anglickém jazyce. Na adrese shop.aeroweb.cz vás vyjde na 330 Kč.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

K tomu pravítku...

10.06.2011 v 7:13 Tom

Mohl by mi někdo poradit, jak se používá ten úhloměr na pravítku přiloženém k databázi letišť? Asi na to můj mozek nestačí. Točil jsem pravítkem kolem dokola asi 15 minut a pořád mi ty kurzy vycházeli nějak obráceně. Podle mě jsou kurzy špatně, respektive dobře pro pravítko lícem od uživatele. Ale možná, že jsem to jen nepochopil.

Odpovědět

RE: K tomu pravítku...

10.06.2011 v 13:48 Tomas

Kurzy jsou dobre a pro spravnou polohu. S pravitkem se pracuje velmi jednodusse (snad to popisu dobre, nemam to ted pred sebou a pouzil jsem to jednou v zivote). Pravitko prilozis k mape tak, aby stred jeho nejdelsi strany byl protnut polednikem a natocis ho tak, aby tahle nejdelsi strana prochazela obema dvema body, pro ktere hledas kurs. Kurs mezi temito body pak odectes tak, ze si vemes cislo na stupnici stupnu, kterym prochazi onen zmineny polednik

Odpovědět

reklamy

13.06.2011 v 12:53 B.

Velmi se přimlouvám za dražší variantu bez reklam. Každá druhá stránka reklama je dle mého názoru moc. Chápu, že kdyby byly reklamy na samostatných listech, tak by se daly snadno vyrvat a zahodit, ale takhle z toho je zbytečně tlustá bichle.

Odpovědět

Reklamy

17.06.2011 v 21:46 Martin

To já se přimlouvám za levnější variantu s více reklamama :-)))

Odpovědět

Reklamy a pravítko

20.06.2011 v 0:03 Patrik Sainer

Děkuji za vaše názory a postřehy! Ohledně pravítka jsem právě připravil jednoduchý návod a poprosím Martina Kubu jestli by jej vypublikoval jako samostatný článeček (hodně pilotů se mne již ptalo jak vlastně funguje). Reklamy jsou staré, ale stále ožehavé téma. I v této diskuzi je vidět, že názory se můžou zcela lišit. Snažím se publikovat reklam jen nezbytné množství, abych mohl udržet příznivou cenu. Nechci rozebírat, zda-li je Databáze letišť levná či nikoliv, ať si udělá každý svůj názor. Pouze bych uvedl na správnou míru připomínku, že každá druhá strana je reklama. Databáze letišť 2011 verze CZ+SK obsahuje 182 stran + obálku publikace (+ úzkou záložku + mapu 1:1 000 000 + ICAO mapu - to jsem nepočítal). Strany které jsou větší nežli formát a jsou složené jsem počítal jako jednu stranu. Z těchto 182 stran je celkem 36,5 strany pokryto něčím jiným nežli informacemi (nepočítal jsem pouze komerční reklamy, ale vše co není přímo obsahem sdělujícím letecké údaje a informace). Prostým vydělením získáte výsledek, že reklam je v publikaci 20% (není započítána obálka publikace obsahující 3 strany reklamy a 1 titulní stranu). A tento výsledek já osobně považuji ještě za přijatelný.

Odpovědět

Přidat komentář