Výrobce „uzemněných“ Blaníků, společnost Aircraft Industries, vydala své vyjádření k problematice obnovení letové způsobilosti kluzáků L13 a L13A. Celou zprávu jsme pro vás připravili ZDE.
9. září - aktualizace
Výjimka umožní některým Blaníkům dočasně opět létat
Úsměv na tváři řady plachtařů dnes vykouzlil vývoj situace ohledně letadel L13 a L13A Blaník, které jsou nařízením EASA od 5. září "uzemněny". Výsledkem jednání mezi řadou zainteresovaných subjektů v čele s ÚCL ČR a výrobcem letounů Aircraft Industrie, a. s., je dohoda, která stanovuje podmínky pro udělení výjimky z EASA AD 2010-0185 a umožňuje, po udělení této výjimky ze strany ÚCL, dočasně další provoz letadel L13 a L13A Blaník.
ÚCL si dle vyjádření na svých internetových stránkách uvědomuje, že vydané nařízení, které zakazuje provoz Blaníků, poškozuje jednak provozovatele novějších kluzáků a dále také ty provozovatele, kteří "vedli přesné záznamy o provozu a dodržovali výrobcem předepsané spektrum letů". Ná zakladě diskusí s výrobcem tak Úřad vydal postup na udělení výjimky ze zákazu provozu a podmínky, které musí tento žadatel splňovat. Kompletní znění a seznam podmínek naleznete na stránkách ÚCL.
Na stejných stránkách je také k dispozici formulář, který poslouží jako závazné potvrzení, že žadatel splňuje podmínky pro udělení výjimky. Základem těchto podmínek je plnění původního nařízení EASA AD 2010-0160, které je nejnovějším zákazem letů Blaníků nahrazeno.
Udělení této výjimky uschopní daná letadla minimálně na další dva měsíce, pokud nedojde k žádné mimořádné události. Platí ale pouze pro provoz Blaníků nad Českou republikou.
7 září - původní zpráva
Zákaz všech letů na zmíněných typech vyplývá z nařízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví EASA AD 2010-0185, které převzal i Úřad pro civilní letectví České republiky.
Foto Karel Douda
Kontroly nebyly dostatečné
Stalo se tak v reakci na červnovou nehodu tohoto letounu v Rakousku, kdy došlo k odlomení jednoho křídla a letoun spadl do nevybratelné autorotace. O nehodě, ve které zemřeli dva zkušení piloti, jsme vás také informovali. EASA bezprostředně po nehodě odebrala všem Blaníkům letovou způsobilost do doby, než na nich bude provedena kontrola kritických částí letounu v oblasti uchycení křídel. Zároveň byla zrušena kapitola akrobacie v letové příručce a piloti nesměli žádné akrobatické prvky s letouny L13 a L13A provádět.
Situace je však nyní zcela odlišná, neboť Blaníky nesmí od neděle létat a jejich budoucnost je značně nejasná. EASA, jak je uvedeno ve výše zmíněném nejnovějším nařízení, došla k závěru, že původně nařízené prováděné inspekce (specifikuje je závazný bulletin L13/109a) nejsou dostatečné, neboť nemusí nutně vést k odhalení závad na letounu.
Aeroklub ČR nařízení odmítá
V souvislosti s tímto se rozhořel spor mezi prezidentem Aeroklubu ČR Vlastimilem Dvořákem a Úřadem pro civilní letectví. Aeroklub ČR se jménem Dvořáka rozhodl ignorovat toto nařízení, a to do doby, dokud nebude dokument Aeroklubu doručen v úředním jazyce. Uporoznil tak na to, že řada direktiv EASA existuje pouze v anglické podobě, což však dle Dvořákových slov "nenahrazuje povinnost doručit osobě nebo firmě dokument v úředně přeložené mutaci příslušného členského státu. A to zejména proto, aby nedošlo k špatnému výkladu důležitého nařízení." ÚCL naproti tomu jasně říká, že nedodržení direktivy je závažným porušením zákona. Více z Dvořákova vyjádření se dočtete na stránkách Aeroklubu ČR.
Blaníky nesmí do vzduchu minimálně do doby, než se podaří určit takový způsob kontroly a systém inspekcí, který povede k jasnému odhalení závad na těchto letounech.
1) Nehoda u Slaného se stala s kluzákem L-23 Super Blaník, což je jiný typ než L-13 / L-13A a příkaz agentury EASA (AD) se na něj nevztahuje.
2) Prezident AeČR trefně zvaný Šantán žije zejména ze své mediální provařenosti a proto musí občas vypustit nějaký bonmot, aby byl stále vidět. Tentokrát se mu ale podařilo trefit hřebík na hlavičku, když požaduje vydání AD pro české subjekty v češtině. Zákony EU garantují (teoreticky) rovnost úředních jazyků všech členských zemí a každý občan má právo se na instituce EU obracet v kterémkoli z jejích jazyků a v něm dostat i odpověď. Proč by český majitel a provozovatel českého letadla měl dostávat od českého výrobce závazné odborné údaje, které je povinen dodržovat, v angličtině ?!?.
3) Ale pozor! Úřední mašinerie EU není schopna zajistit překlady všeho, co vyplodí, do všech jazyků a hlavně nikdo by to nebyl schopen zaplatit - to platí pro EASA stejně jako pro úřady jednotlivých států. ÚCL není povinen překládat AD a když se na základě nějakých podobných podnětů prosadí, že se vše bude muset překládat, zaplatíme to nakonec my, kteří ještě platíme daně! A to, že je někdo soudně uznaný překladatel s taxou 1000,- Kč za stránku a má známé, kteří mu dohodí lukrativní státní zakázku, ještě neznamená, že jeho překlad odborného textu nebude naprostý blábol.
4) AD vzniklo kvůli katastrofě L-13 v červnu při akrobacii v Rakousku. Pozadí nehody neznám, ale na kluzácích se tam létá a údržba se provádí všelijak. Případ řešilo už několik AD, výrobce AI (dříve Let Kunovice) vydal bulletin s kriterii posouzení dosavadního provozního namáhání a postupem prohlídek, ty se provedly a Blaníky se znovu uvedly do provozu. Ale teď to EASA najednou "přehodnotila" a zdá se jí, že postup AI "by mohl být nedostatečný", vydala nové AD a znovu vše uzemnila, dokud nebude nějaký "lepší" postup.
5) Možná staré, dobré a rozšířené Blaníky už moc dlouho zaclánějí na světovém nebi a brání v prodeji nových supervýkonných laminátových německých dvousedadlovek (šíleně drahých, těžkých a pro výcvik nepříliš vhodných) a tak to konečně musí někdo vyřešit (německy "Endlösung"). Je otázka, jaké další úsilí (= náklady) budou ve věci zachování provozu typu vyvíjet ruští majitelé AI, jaká je perspektiva zisků z tohoto typu plynoucích, aby se jim do toho vyplatilo ještě něco investovat ?!?
L-13 blaník je srdeční záležitost.
Snad to dobře dopadne a v co nejkratší době zase budeme brázdit oblohu s jedním z nejúžasnějších větronů. - Blaníkem
Já teda nevím,ale až to UCL pošle Čínsky,tak to taky budeme respektovat.Nebo až třeba v Polsku Ventusu nebo Nimbusu upadne křídlo,tak taky dá EASA zákaz všude ve všech státech.Vždyť je to holej nesmysl,udržování blaníků nás stojí velký prachy a zakazovat lítat nám bude někdo,kdo možná ani naví,jak Blaník vypadá.V první řadě se musí dohodnout s fabrikou.Plně souhlsím s prezidentem Dvořákem.
Spíše než obecný zákaz létání Blaníků měla EASA nařídit zákaz létání Blaníků právě vedle v Rakousku.
Nepamatuji se, že by se někdy ulomilo křídlo Blaníku v Čechách.
Záměrně píši v Rakousku , kde se stala i poslední nehoda. Řádně bych prověřil místní provozovatele a jejich počínání s těmito letadly!
no, bohuzial, kedze je blanik certifikovany EASA, tak sa s tym asi nic nespravi. Bohuzial, kvoli bud dvom BLBOM, o ktorych niekto tvrdi ze boli skuseni piloti, alebo o BLBOVI, ktory nerobil udrzbu, trpia vsetci co by radi este lietali. Nie je to o strojoch ale o ludoch.
Není to úplně k tématu, ale obrázek od pana Doudy a jeho umístění do článku sem vnáší alespoň trochu onoho optimismu. Přistání Blaníka a v pozadí (politiku teď prosím stranou) obrovský nápis "Naděje"...
Nikdo jeste poradne snad nevyresil, jakej byl presny dusledek ulomeni a zakaze se litat na vsech. Predpokladam, ze ceske Blaniky maji naletano extremne vice nez ty Rakouske a lita jich dost i mimo Evropu. Jsem zvedav, az se treba prokaze spatna udrzba zda nam Rakusaci nebo EASA zaplati nejakou kompenzaci.
Na konec se vsechny Blaniky preregistruji ve statech a budeme letat na FAA papirech.
Ať se na mě Rakouští soudruzi zlobí jak chtějí, tak říkám že chyba je jednoznačně na jejich straně..Systém údržby blaníků je náročný a poměrně složitý, pravda i drahý, ale když Helmut neudělá co má a nějaký "zkušený" pilot pak Blandu natáhne..Tak se pak nesmí divit že zatleská křídly..Bohužel..Odneseme to pak všichni, kteří do údržby investují nemalé peníze, díky někomu kdo toto nedodržuje.
no já nevím, ale "úřední řečí" pilotů a letectví je angličtina. Nevím, jestli třeba na Boeingu je manuál v češtině, aby si piloti náhodou nesprávně něco nevyložili, zrovna tak je to i s nařízeními EASA. Jestli nebude ten pravý důvod v tom, že aerokluby nic jiného nemají, takže by v podstatě doplachtili. Tak se prostě bude ignorovat a ono to nějak dopadne. Klasický český přístup a klasický Vlasta Dvořák :-)
Dovolil bych s Vámi nesouhlasit, Pavle. Bez ohledu na angličtinu coby mezinárodní letecký jazyk, pokud EASA vydá direktivu a ÚCL ji převezme jako PZZ, což se stalo, přijde mi opravdu nesmyslné ponechat nařízení v angličtině a neobtěžovat se s co nejrychlejším překladem, navíc když jde o něco tak zásadního. Nechci obhajovat jednání Aeroklubu, považuji ho za nešťastné a riskantní, ale argumenty pana Dvořáka celkem chápu. Jde tady o princip. A "úřední řečí" pilotů, jak Vy říkáte, rozhodně není angličtina. Nikdo nemůže nutit pilota, aby se učil anglicky. K létání v Čechách to zkrátka není nutné. Ovšem k porozumění zcela zásadnímu nařízení ÚCL ano? Mně to zní jako nesmysl...
O tom, jaká instituce EASA (a bohužel stále se zvětšující řada dalších EU orgánů) je, tady není třeba diskutovat.
Co je potřeba, je podívat se na náš problém s chladnou hlavou.
To, zda v Rakousku něco při údržbě opomenuli nebo ne bych nechal stranou - to ať vyšetří jiní. To podstatné je, že se to opravdu stalo a že tady toto nebezpečí (ať se nám to líbí nebo ne) je. A protože se jedná o skutečné bezpečnostní riziko (jakkoli malé), podceňovat bychom ho neměli.
A tak bych tady chtěl napsat svou výzvu:
POJĎME NAJÍT (NEJLÉPE VE SVÝCH ŘADÁCH !!!) ODBORNÍKA NA NEDESTRUKTIVNÍ TESTOVÁNÍ MATERIÁLU, KTERÝ BY BYL SCHOPEN ZA ROZUMNOU CENU (I PROTO PÍŠU V NAŠICH ŘADÁCH) A NAVÍC CERTIFIKOVANÝM ZPŮSOBEM USKUTEČNIT KONTROLY POŽADOVANÝCH MÍST V KONSTRUKCI.
TÍM BYCHOM DALI EASA CO CHCE A I NÁM KLIDNĚJŠÍ SPANÍ.
S přáním ,,Letu Zdar a Blaníkům zvlášť"
Johny
Blaník je srdeční záležitost a nádherné éro, nalétal jsem stovky hodin..naprostý souhlas. Nicméně, kdysi tenkrát mám pocit byla psaná životnost 18 let a kolik je realita přátelé? 40 a více!(?) Fakt slzu zamáčknu a našeho Blaníka nedám, ale zamýšlím se nad tím co dál? Nežijeme v Aeroklubech už trochu mimo? Měl jsem možnost v posledních letech hodně létat po Německu a Holandsku a mám tam i mnoho fajn přátel a trend vidím jasný - kdo na to má bude létat bezpečně na moderních érech, kdo ne má smůlu..socialismus je pryč a je třeba hledat nové cesty..a není to jen o kluzácích, podívejte se do hangárů po ČR, na čem se létá, je to o strach mnohdy ty hrůzy..je to tak přátelé, bohužel..
V podstatě to co píšete máte pravdu : v Čechách AJ k létání nepotřebujete. Nicméně manuály ke všem zahraničním letadlům jsou např. většinou v AJ. A venku se jinak než s angličtinou létat nedá. Nicméně zde se jedná o to, zda zákaz respektovat či ne. Můj osobní názor je ano. To, že je v AJ už je pro mě věc podružná, neboť bych viděl na prvním místě bezpečnost a pak to ostatní. Vlasta Dvořák jej nehodlá respektovat víceméně z důvodu, že by aerokluby neměly v drtivé většině na čem létat. Důvod, že zákaz nebyl vydán i v češtině, bych právě z hlediska té bezpečnosti viděl jako naprosto malicherný. Na druhou stranu, v minulosti se takto často chovaly i letecké společnosti, což většinou vyplynulo při nějaké letecké katastrofě.
Souhlasím s panem Zuskou. Podle mě má celá kauza dvě roviny. Jedna se týká bezpečnosti a druhá tolerované praxe EASy, která je mimochodem v rozporu s evropským právem. O bezpečnost jde vždy v první řadě. Jenže jde tu opravdu o bezpečnost a je oprávnění adekvátní? To asi zatím nikdo neví. Pojmem "bezpečnost" se dá taky zamaskovat třeba alibizmus nebo ledacos jiného.
Podle evropských direktiv musí být předpisy a nařízení poskytovány v národním jazyce všem členským státům. Jenže EASA to ignoruje. Chrlí jeden předpis za druhým, kompletně mění předpisovou základnu civilního letectví (od pilotních průkazů, přes údržbu až po certifikace) a překlady do jazykových mutací se nezabývá. Argument, že oficiálním jazykem v letectví je angličtina, je podle mě (nezlobte se na mě) naivní, hloupý a zcela mimo mísu. Není! Manuál na Boinga jsem nikdy neviděl, ale jsem si jist, že pokud je v angličtině, pak letecký mechanik starající se o Boinga má znalost angličtiny ověřenou zkouškou a je pravidelně školen a přezkušován ze servisních postupů (možná dokonce i v agličtině). Ale to mechanik na Blaníka asi není, že?!
Aktivita AEČR je mi velmi sympatická, jelikož se konečně někdo rozhodl vzepřít ignoraci evropského práva ze strany EASy.
Stejně tak můj názor na zastavení provozu Blaníka je velmi vyhraněný (a to prosím Blaníka nelétám). Podle mě je stanovisko EASy, že prováděné kontroly nejsou dostatečné jen plácnutím do vody. V tak krátkém čase není možné získat přesvědčivé argumenty proti prováděným kontrolám. Takže se Blaníky uzemnily jen tak preventivně, bez logického důvodu. Pokud někde spadne 737, taky je hned všechny neuzemní, že? Právě naopak. Nejdříve se ukončí řádné vyšetření příčin a z nich se vyvodí opatření, která mohou postihnout celou flotilu daného typu. Uzemňování preventivně mi silně připomíná postupy českého armádního letectva. Každý nechť si sám odpoví, zda je to racionální postup.
Vážení přátelé létání.Představme si že u jecné Škodovky upadne kolo a V ten okamžik nějaký chytrák vydá celoplošný zákaz používání těchto automobilů,v osobním vlastnictví.Celá EASa je jeden velký Kocourkov.Ať dokáží,že zrona to moje vozidlo má tuto závadu.Normální je,že výrobce použije defektoskopický přístroj a konkrétní výrobek za účasti majitele skontroluje.Potom jeho další provoz povolí,nebo zakáže a odborně po dohodě s majitelem opraví.Ale to bychom museli být suveréní stát a ne vazalové EU.Hlavně,že sem dovážíme z např.Německa olétané vraky a to nikomu nevadí.Co dělají naší slavní Eurokomisaři?Jenom hrabou prachy za nicnedělání!!!