Poučení: v nekonečném zápase mezi letadlem a sopkou, vždy vsaď na sopku!
Na následujících fotkách je jasně vidět, co se stane leteckému motoru při průletu sopečným mrakem. Je na nich Cessna Citation z Německa, která byla dopravena do jednoho ze servisů. Bylo štěstí, že druhý motor ještě běžel, i když ne zrovna jak by měl, a tak bylo letadlo schopné přistát.
Tyto fotografie nedávno kolovaly po internetu s textem, že jde o poškození vzniklé po průletu sopečným mrakem. V návazných diskuzích ale bylo často konstatováno, že jde o omyl, že se nejedná o poškození v důsledku sopečného prachu. Tedy, kde je pravda?
Poškození jednoho z motorů letonu reg. D-IEFA, společnosti Eisele Flugdienst GmbH z 1. března 2010 nemá se sopečným prachem nic společného. Neodpovídá tomu ani stav laku letounu, pokud se opomene fakt, že závada nastala pár týdnů před erupcí sopky...
Kdyz se popel zacne usazovat na N2 disku, tak zacina znovu slelnatet a zacina za prve menit profil listu N2 turbiny a menit proudeni plynu takze se v turbine zdrzi dele nez normalne, a za druhe disk turbiny zacina pribirat na rozmeru diametru"roste" (diky skelnemu nanosu a pak dojde k " Uncontain Turbine desintegration) z duvodu zadreni na vnejsim prumeru N2 disku. Tak asi takhle nejak v kostce,
Otazka je, zda tam byla v jake koncetraci, s jakejma indikacema a jak dlouho. Pokud ne nepletu, ta jedina skoro katastrofa byla po dlouhe dobe s vyraznou indikaci, kdy nikdo nevedel o co se jedna.
Dale je pravda, ze nejaka Cessna se nemecku ci Anglii pri zakazu pohybovala. Otazka, zda jet ci vrtulova, to si jiz nepamatuji.
Uvidime casem, jak se to doresi.