Aby naše modely nebyly uvnitř vaší kabiny

02.10.2009

Létám s modelem a najednou se přesně v trajektorii letu modelu objeví letadlo. Úhybný manévr, letadlo a model se míjí, nic se nestalo. Chvíli tlukot srdce, někdy z dálky viditelné rozčilené posunky posádky letadla v kabině. Díkybohu se zatím nic nestalo! Zatím...

Aby naše modely nebyly uvnitř vaší kabiny
Aby naše modely nebyly uvnitř vaší kabiny (Zdroj: Aeroweb.cz)

Létám s modely na letišti, kde těsně sousedí dráhy modelářského letiště a dráhy letiště „dospělého“, letiště pro ultralajty. Jsme letecký klub, kde se mísí modeláři s piloty UL.

Někdo sedlá jen velká letadla, někdo zase létá jen s rádiem řízenými modely, ale hodně z nás to střídá. Jednou sedíme za kniplem v letadle, jednou stojíme na zemi a proháníme svůj model po obloze. Jsme tedy letiště se smíšeným leteckým a modelářským provozem. Takovýto smíšený provoz vyžaduje pochopení obou stran – pilotů letadel i pilotů modelů. Funguje to dlouhá léta.

20kg "živé" váhy

Straší mě ale celkem pravidelně se opakující zážitky. Létám s modelem a najednou se přesně v trajektorii letu modelu objeví letadlo. Úhybný manévr, letadlo a model se míjí, nic se nestalo. Chvíli tlukot srdce, někdy z dálky viditelné rozčilené posunky posádky letadla v kabině. Díkybohu se zatím nic nestalo! A že někdy bylo ke katastrofě opravdu blízko.

Mechanizmus vzniku takových situací je v podstatě stále stejný. Modelář létá nad plochou letiště, jeho model mění směr, výšku, rychlost. K letišti přiletí UL letadlo a bez letu po okruhu sedne z kurzu nebo provede nízký průlet nad letištěm.

Úhybný manévr je věc náhody

Pilot modelu slyší a vnímá zvuk motoru modelu a výsek prostoru kolem modelu. Jeho zorné pole tvoří přibližně třicetistupňový kužel. Nemá šanci velké letadlo včas zaznamenat. Nevidí ho, neslyší ho. Zaznamená ho, až když letí ve stejné výšce jako letadlo a proti letadlu. Zatímco pilot z letadla vidí vzájemnou polohu a směr letu modelu poměrně přesně, pilot modelu jen odhaduje, zda je ve stejné výšce a zda je lepší uhnout doprava nebo doleva, stoupat nebo klesat. Úhybný manévr pilota modelu je tedy víceméně věc náhody.

A přitom stačí tak málo. Zaletět před přistáním okruh kolem letiště. Letadlo pohybující se po okruhu je pro pilota modelu dostatečně dlouho v jeho zorném poli. Stačí potom s modelem  odlétnout někam mimo plochu a zde vyčkat, než letadlo přistane nebo provede průlet. Nebo prostě sedne.

Prostě se pilotu modelu „ukázat“. Jde o vaši bezpečnost!

Modely dnes běžně létají rychlostí 70 – 120 km/h, stoupavost mají v desítkách metrů za sekundu. Model pohybující se někde na okraji letiště může být během několika vteřin nad drahou nebo ve vaší výšce. Běžně létají piloti větších modelů 500 metrů daleko od sebe. A je to projektil s několikakilogramovým motorem v přídi. Zkuste tedy hodnotit situaci nad letištěm i z tohoto pohledu. Uvidíte-li létat nad plochou letiště model, uvažujte.

Ví o mě ten dole? Může o mě vědět? Ukažte se mu. Zaleťte okruh.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář