Zkouška z IR angličtiny, přípravný kurz a termíny dvakrát měsíčně - CATC at your service!
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail
portugalsko

MAPA

Anglie

Francie

Španělsko

Portugalsko

Rakousko

Itálie

Německo

Slovinsko

Malta

Řecko

Irsko

Česko

Nizozemí

Dánsko

Švédsko

Norsko

Finsko

Estonsko

Lotyšsko

Litva

Polsko

Portugalsko
podmínky létání (kontakty, užitečné informace)

Povolení pro provoz UL v zemi: nevyžaduje se, avšak místní úřad civilního letectví ho vystavil s tím, že je lepší ho mít
Podmínky vstupu a výstupu: přelet státní hranice s letovým plánem na mezinárodní letiště
Zákonné pojištění: dle směrnice EU 785/2004
Požadavky na speciální vybavení letadla: odpovídač
Kontakty na letecké úřady, organizace, služby:
Národní letecký úřad:
Instituto Nacional de Aviaçao Civil, e-mail:
luis.silva@inac.pt, web: www.inac.pt, tel: +351.21.8423500
Národní aeroklub: Aero Club de Portugal, e-mail:
aecp@aecp.pt, web: www.aecp.pt, tel: (+351)21 840 53 17, fax: (+351)21 840 55 72
Národní organizace UL létání: Associaçao Portuguesa de Aviaçao Ultraleve, e-mail:
geral@apau.org, web: www.apau.org, tel: (+351) 21 792 68 18, (+351) 93 522 59 52, fax: (+351) 21 792 68 15
Informace o létání, letištích, AIP: NAV Portugal, web:
www.nav.pt
Plánování letů: FPL se vyžaduje pro lety v řízených prostorech a na řízená letiště, doporučuje se však pro všechy lety obzvláště pro lety na letiště na jihu Portugalska
Restrikce létání s UL letadly: bez významných omezení
Průměrná cena paliva: AVGAS100LL 1,4-1,6 Euro/litr
Průměrná cena letištních poplatků: na většině malých letišť nepožadovali žádný poplatek, pouze na letišti Portimao na jihu 7,50 Eura

Běžná dostupnost služeb na letištích: na většině letišť je dostupné palivo, spaní na námi navštívených letištích pod stanem většinou nebylo vhodné, letiště jsou většinou oplocená a hlídaná

Naše subjektivní hodnocení: Velice pěkné létání, sever je dost hornatý, rychlé a časté změny počasí. Portugalsko je relativně levné ve srovnání s ostatními evropskými státy. Na jihu na letišti Portimao na nás byli hodně nepříjemní pří příletu bez FPL.
 

Postřehy z expedice

Do Portugalska letíme přímo z Francie protože nás ve Španělsku nechtěli nechat přistát na řízeném letišti. Jiná než řízená jsme cestou po severním pobřeží nenašli a tak ze severního úpatí Pyrenejí letíme na nejbližší portugalské letiště Braganza. Odtud se snažíme pokračovat dále na jih k mořskému pobřeží ale frontální oblačnost sunoucí se pomalu na sever tvoří neprostupnou hranici.

Asi po půl hodině letu to vzdáváme a divertujeme zpět na sever na letiště Chaves, které leží asi 100km severovýchodně od Porta. Plazíme se pod oblačností která nás tlačí k zemi. Letíme tak ve dvěstěmetrové výšce nad terénem který má nadmořskou výšku asi 900 metrů. Jak se dle GPSky zkracuje vzdálenost od letiště Cháves začínám být nervózní. Počasí od jihu se rychle horší a já bych už nejraději seděl na letišti. Hustý déšť nás pomalu ale velice jistě dohání. Dle letištní mapy má letiště ležet v 360 metrech nad mořem a my jsme kousek od něj a přitom v naší psí výšce nad terénem máme stále více než 1100 metrů na výškoměru. Za okamžik se díváme na město a letiště ležící hluboko pod námi. Letěli jsme nad náhorní plošinou a teď jsme se přehouply přes ostrou hranu terénu a padáme rychle dolů abychom mohli přistát v houstnoucím dešti, který nás celou cestu doháněl. Frontální systém přešel velmi rychle a už večer se začíná objevovat nebe. Ráno svítí sluníčko a my pokračujeme na jih.

Přelétáváme celé Portugalsko podélce a cestou se vyhýbáme četným bouřkám které se stačily přes den vytvořit v pofrontálním labilním ovzduší. Těsně před západem slunce přistáváme na letišti Portimao - nejjihozápadnějším letišti Portugalska. Dispečer na rádiu mi zakazuje přistát. Asi pět minut kroužíme nad letištěm a já smlouvám. Nemáme podaný letový plán - tak máme pokračovat do Fára. Je deset minut před západem slunce a Fáro je vzdálené asi 60 km směrem do přeháněk a bouřek. Paliva nemáme moc a tak jsem nekompromisní a nenechám se odradit od svého záměru. Nakonec dostávám i povolení přistát - na vlastní nebezpečí. Asi nás považujou za africký uprchlíky kteří se chtějí pomocí UL letadla vetřít pod mocná křídla EU.

Naše pasy ani barva pleti nemohou zviklat jejich pravdu. Volají na nás imigrační policii, celní správu, ředitele letiště a shánějí někoho z úřadu civilního letectví. Na letišti trávíme dlouhé hodiny vysvětlováním že jsme přilétli z vnitrozemí jako vnitrostátní let a letový plán jsme nepodávali protože to jejich letecký zákon nevyžaduje. Čeká nás velmi podrobná prohlídka všech osobních věcí a celého letadla. Nic jsme nepašovali a tak ve dvě ráno konečně sedíme v taxíku a snažíme se najít nějaký hotel. Jakmile se zlepší počasí poletíme rovnou do Španělska.

Zpět na mapku



Sponzorované odkazy




Vyzkoušejte si pilotovat opravdové letadlo nebo vrtulník...

Aeroweb pořádá akci, kde si můžete vyzkoušet, jaké to je být pilotem letadla nebo vrtulníku a zjistit, jestli byste na to také měli :-)).

Online rezervace...




Doporučujeme vyzkoušet:
Pilotem na zkoušku



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.